FrågaAVTALSRÄTTAvtal19/02/2019

Ändring av avtalsvillkor efter avtalets ingående

Hej, min hund har börjat på dagis för 2 månader sen och vi skrev på ett kontrakt någon vecka senare, nu kommer hunddagiset chef och mailar ut om detta, så får man väll inte göra? Det är ju att bryta ett kontrakt! Man kan ju inte komma efter och säga att man vill ha mer pengar när man har skrivit på ett kontrakt. Vill man ändra ett kontrakt måste hon väll sätta sig ner med oss och förhandla?

"Hej!

Vi står inför stora förändringar på hunddagiset, NN har valt att avsluta sin tid på hunddagiset, hon slutade redan i fredags den 15/2. Jag kommer i fortsättningen att driva företaget själv. NN och NN kommer fortsätta jobba som vanligt och det är jag tacksam för, dessutom kommer vi att anställa en ung kille som heter NN som har praktiserat hos oss sedan december. NN har oerhört bra kontakt med hundarna och hjälper framförallt till med rastningarna.

För att hålla samma standard som tidigare så måste jag tyvärr ändra kontraktet gällande dom betalningsfria veckorna. Det kommer inte längre gå att dra av 4 veckor från och med 2019. Istället för att höja månadskostnaden så måste jag alltså ta bort dom betalningsfria veckorna, så att man betalar full månadsavgift alla 12 månader. Som vanligt kommer vi trots det att ha semesterstängt v. 28-30.

Har ni frågor/synpunkter är det bara att höra av er.

Med vänlig hälsning Namn"

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Rättslig reglering

Frågor kring avtal finns i avtalslagen (AvtL), som är en övergripande och generell lag. Mer specifika regler finns i avtalsvillkorslagen (AVLK) som är tillämplig om avtalet är mellan en näringsidkare och en konsument. Jag utgår från att du har ingått avtalet med hunddagiset i egenskap av konsument. Därför är AVLK tillämplig i ditt fall.

Allmänna bestämmelser

Enligt allmänna avtalsrättsliga principer ska avtal hållas. Denna princip kallas pacta sunt servanda. Detta innebär att parter som skriver under ett avtal förbinder sig till det som har överenskommits i avtalet. Av denna princip följer att avtalet som huvudregel inte ensidigt kan ändras. Exempelvis får näringsidkaren, som huvudregel, inte höja priset på tjänsten utan att komma överens om prishöjningen med konsumenten under en förhandling.

Att näringsidkaren inte ensidigt får höja priset på en tjänst framgår också ur 13 § AVLK. Där stadgas att ett avtalsvillkor som innebär att konsumenten ska betala mer för en vara, tjänst eller annan nyttighet än det som i avtalet anges vara priset för nyttigheten är utan verkan mot konsumenten om denne inte uttryckligen har godkänt villkoret. Detta innebär att du inte behöver acceptera prishöjningen om ni inte i ert avtal har skrivit att näringsidkaren ensidigt får höja priset på tjänsten genom att ta bort de betalningsfria veckorna. Om du inte accepterar prishöjningen är risken dock stor att näringsidkaren säger upp avtalet.

Om avtalet tillåter prishöjningar

Om ni i avtalet har reglerat att prishöjningar får ske måste konsumenten underrättas i god tid om förändringen. Detta för att konsumenten ska kunna säga upp avtalet och därmed inte behöva påverkas av prishöjningen. Det framgår inte ur din fråga när dessa betalningsfria veckor äger rum så jag kan inte svara på om underrättelsen har skett i tid.

Sammanfattning och slutsats

Sammanfattningsvis är det alltså inte tillåtet att hunddagiset ändrar priset om det inte står i ert avtal att de betalningsfria veckorna kan tas bort. Detta på grund av den viktiga avtalsrättsliga principen att avtal ska hållas. Jag rekommenderar dig att i första hand höra av dig till hunddagiset (så som de har uppmanat dig att göra i mailet) och fråga om det finns någon möjlighet att förhandla om priset. Om ni inte kan komma överens kan du alltid säga upp avtalet och därmed inte drabbas av prishöjningen.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare