Andrahandsuthyrning och nytt förstahandskontrakt okej?

Hej!

Jag har ett förstahandskontrakt i stockholm och har fått godkänt för andrahandsuthyrning där nu när jag studerar i Uppsala. Det är nu en bekant som hyr min lägenhet i stockholm.

Jag bor nu i studentrum på ett korttidskontrakt, och undrar om det finns nån risk med att teckna ett förstahandskontrakt på en lägenhet här i Uppsala? Eller är det bättre om jag försöker få en studentlägenhet istället?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kontraktet avgör

Det finns ingen lag som säger att det är olagligt att inneha två förstahandskontrakt. Dock kan det ge upphov till problem beroende på vad som står i ditt hyreskontrakt samt kontraktet för godkännandet av andrahandsuthyrning. En hyresvärd kan nämligen säga upp kontraktet om du inte använder lägenheten som ni kommit överens om. Ett vanligt villkor vid andrahandsuthyrning är att du bara får hyra ut i andra hand om du gör det du ansökt om, exempelvis att testa att bo hos en partner som sambo en tid eller att flytta till en annan stad för att plugga men att du inte permanent får bosätta dig någon annan stans. Om detta villkor finns, och hyresvärden inte tror att du kommer använda lägenheten igen utan bara hyra ut den tillsvidare kan kontraktet sägas upp. Det avgörande är alltså vad som står i ditt kontrakt med hyresvärden som har godkänt uthyrningen, samt vad din eventuellt nya hyresvärd har för villkor i sitt kontrakt.

Min rekommendation är att läsa avtalen noggrant för att se vad som gäller i ditt fall med andrahandsuthyrning och ytterligare ett förstahandskontrakt, alternativt att ta kontakt med din hyresvärd för att få klarhet i vilka regler de har.

Sammanfattning

Det finns alltså inget olagligt med att inneha två förstahandskontrakt men hyresvärdarna kan motsätta sig detta om det står i deras villkor vilket kan leda till att du blir av med lägenheten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare