Andrahandsuthyrning av bostadsrätt på grund av studier på annan ort

I brist på kommunikationer mellan hemmet och studieorten köpte jag en bostadsrätt där min dotter skulle bo under gymnasietiden.

För att hon skulle få bo i min lägenhet krävde bostadsrättsföreningen att min dotter måste vara delägare i lägenheten.

Nu läser hon eftergymnasiala studier på annan ort och vi hyr ut bostadsrätten, med föreningens tillstånd, i andra hand.

Inledningsvis sökte vi om tillstånd för andrahandsuthyrning för de kommande tre åren, vilket motsvarar den närmaste studietiden, men föreningen medgav endast 6 månader.

Problemet är att bostadsrättsföreningen endast medger rätt till andrahandsuthyrning under tiden för resp. höst- och vårtermin, vilket då innebär att hyresgästen måste sägas upp under t.ex. sommaruppehållet.

I föreningens stadgar anges ett av skälen till andrahandsuthyrning är studier på annan ort.

Har föreningen stöd för sitt handlande?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga, undrar du om föreningen har rätt att bara medge andrahandsuthyrning under terminerna.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Sammanfattning

Föreningen kan vägra samtycke.

Ni skulle kunna ansöka om tillstånd hos hyresnämnden. Dess beslut går före föreningens.

Bostadsrättsföreningens beslut

Föreningen får i och för sig vägra samtycke till en andrahandsuthyrning.

Stadgarna begränsar styrelsens handlingsfrihet. Jag tvivlar dock på att styrelsen kan sägas bryta mot stadgarna. Som jag förstår det studerar din dotter bara på annan ort under terminerna.

Hyresnämnden

Samtycker föreningen inte till uthyrningen kan man dock gå till hyresnämnden.

Hyresnämnden ska ge tillstånd till en andrahandsuthyrning om ni har skäl för det och om föreningen inte har befogad anledning att vägra samtycke (7 kap. 11 § första stycket bostadsrättslagen).

Utgångspunkten med reglerna är att bostadsrättshavaren ska ha stor frihet att kunna tillfälligt bo någon annanstans. Ett exempel på ett godtagbart skäl är just studier på annan ort.

Observera dock att hyresnämndens tillstånd ska begränsas i tiden. Den kan inte ge ett evigt tillstånd till andrahandsuthyrningen.

Det är inte uteslutet att hyresnämnden skulle anse att andrahandsuthyrningen kan t.ex. ske ett år i sänder, istället för termin för termin. Jag kan dock inte ge några särskilda besked om vad hyresnämnden skulle anse.

Du kan finna mer information på hyresnämndens hemsida. Här är en länk till ansökningsblanketten. Observera att det kan medföra ansvar att betala motpartens kostnader. Läs mer om vilka fall det är här.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

____________________________________

Behöver du vidare hjälp med andrahandsuthyrning av bostadsrätt är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare