Andrahandshyrestagares ansvar för skada

Jag har upptäckt ett märke i golvet på min lägenhet som jag hyr i andra hand.

Av mitt googlande verkar det vara en fuktskada.

Hur kommer detta att behandlas?

Kommer min hemförsäkring att täcka detta eller kommer jag få betala för kostnaderna?

Märket är ca 10x4cm.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av 12 kap. jordabalken (hyreslagen) (här) följer att hyresgästen under hyrestiden måste vårda lägenheten väl. Hyresgästen är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom dennes vållande eller genom vårdslöshet eller försummelse av någon som hör till hans hushåll eller gästar honom eller av annan som han inrymt i lägenheten, eller som där utför arbete för hans räkning.

Hyresgästen ansvarar inte för sådana skador som uppstår genom normal förslitning. Inte heller svarar hyresgästen för skador som uppstår genom olyckshändelse.

Den som påstår att någon vållat en skada måste normalt kunna bevisa påståendet. I detta fall hyresvärden. Normalt har man som hyresvärd endast möjlighet att visa att en skada inte fanns vid hyresgästens inflyttning, men väl vid avflyttningen.

Har du emellertid orsakat skadan och dessutom erkänt det för hyresvärden, så bör du kontakta ditt försäkringsbolag för att efterhöra vad de erbjuder för villkor i just din hemförsäkring.

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare