FrågaEKONOMIÖvrigt30/04/2020

Amortering och lån

Vi har hyrt ut vår möblerade bostadsrätt till ett av barnen som betalt driftkostnader och lån (amortering och 70 % av räntan).Vi köpte lägenheten då hen inte fick ta lån själv. Har hen rätt att få ut någon ersättning av den del amorteringen som hen betalt när hen flyttar? Vi har betalt all renovering som hen gjort i lägenheten, lägenheten går inte att säljas med vinst i dagsläget, då det är byggt mycket nytt och det blivit ett överskott av lägenheter på orten så vi avser att behålla den.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Detta är inte en juridisk fråga men jag ska försöka svara på vad jag tycker är rimligt. Men det jag ska börja säga är att det beror på vad ni har avtalat sinsemellan innan. Jag kan tycka två olika saker i denna situation.

Först om det var meningen att ni köpte lägenhet för att hen skulle bo där, för att hen sedan ska kunna ta över lånet när hen kan ta lån och att ni sedan säljer med vinst i framtiden kan jag absolut tycka att hen ska ha tillbaka de pengar som hen har amorterat, tekniskt sett har hen amorterat på ett lån som ni tagit men i sådana fall inte kommer få någon vinst av det hela. Så schysst som föräldrar är nog om ni sedan när ni säljer kan ge tillbaka de pengar som hen har betalat.

Det andra tankesättet är att om ni tänkt det som att hyra i andra hand, då ska ändå en visst hyra tas ut varje månad för att ni ska ha råd att betala alla räkningar som är kopplade till bostaden. Om ni tänker på detta sett ska allt hen betalat ses som en hyra och inte något mer med den saken.

Jag kan tycka att föräldrar alltid ska göra det bästa möjliga för sina barn och försöka hjälpa så mycket man kan, det kommer jag göra. Men vilket val som ni tycker är mest rimligt och schysst är dessvärre inte något som jag kan svara på. Ett exempel som man skulle kunna se det är att två personer är sambo och den ena personen äger lägenheter är det inte rimligt att betala amortering på ett lån som man inte kommer få avkastning för vid en eventuell vinst. Men absolut för alla kostnader som är rörliga, dvs ränta på lånet, vatten, el osv. Hoppas det löser sig!

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare