Amfetamin och påföljd

Min vän sitter häktad för 10,5 kg amfetamin. Hur länge kan jag förvänta mig att han blir dömd till? 5-7 år?

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det går inte utan att mer information veta en exakt bedömning av straffet.

Innehav av amfetamin är ett narkotikabrott (1 § narkotikastrafflagen). Det gäller i detta fallet en väldigt stor mängd amfetamin. När man kollar på om brottet ska bedömas som grovt tas särskild hänsyn till preparatets farlighet och den hänsynslöshet som gärningsmannen visat genom att befatta sig med narkotikan. Det tas även hänsyn till art och mängd av preparatet (3 § narkotikastrafflagen).

För att det ska anses vara synnerligen grovt narkotikabrott ska hänsyn tas till om det används som led i organiserad brottslighet för att i stor omfattning bedriva narkotikahandel, avsett en synnerligen stor mängd narkotika eller annars varit av farlig eller hänsynslös art (3 § narkotikastrafflagen).

Det gäller en väldigt stor mängd amfetamin. Jag vet inte utan vidare information hur beaktning kommer tas kring vilken svårighetsgrad brottet kommer att anses vara. Min tro är att det kommer bedömas som synnerligen grovt narkotikabrott - bara baserat på mängden. För synnerligen grovt narkotikabrott föranleder det ett straff på högst tio år och lägst sex år.

Det finns flera bestämmelser som ska beaktas vid straffmätning, avsikt av gärningsmannen, omständigheterna kring brottet, brottets samhällsfarlighet med mera (29 kap. brottsbalken). Det ska beaktas förmildrande och försvårande omständigheter, och om personen begått brott tidigare. Det går inte att ge ett exakt straff utan mer information - men straffvärdet ligger mellan sex till tio år skulle jag misstänka.

Hoppas att detta svar hjälper dig!

Har du fler frågor är du välkommen att ställa dem.

Maximilian PernhedenRådgivare