Alternativa vägar för återbetalning av lån

hej jag har en fråga. om ett skulebrev är skrivet o jag vill få tillbaka pengarna och personen som lånade inte har inkomst o kan betala ett öre till mig. kan jag få pengar från nån annan instans ? via överlåtelse eller dylikt ? tack på förhand !

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Det finns främst tre olika sätt att få betalning från en person som man har lånat ut pengar till om personen inte frivilligt betalar tillbaka:

1. Det är möjligt att själv stämma personen till en tingsrätt och där yrka på att personen ska betala. Nackdelen är att om skulden uppgår till mindre än ett halv prisbasbelopp har den vinnande parten endast rätt att bli ersatt av den förlorande parten med ett belopp som täcker ansökningsavgiften och 1 timmes juridisk rådgivning. Ytterligare kostnader för juridisk rådgivning får den vinnande parten betala ur egen ficka.

2. Det är dessutom möjligt att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Om gäldenären bestrider Kronofogdens betalningsföreläggande kan inte Kronofogden göra mer utan i så fall måste du vända dig till en tingsrätt.

3. Du kan även vända dig till ett inkassobolag som för ett visst avgift kan hjälpa till att inkassera fordringen genom att själv rikta betalningskrav mot den som står i skuld till dig eller vidta någon av de ovanstående åtgärderna.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare