FrågaFAMILJERÄTTGod man20/02/2018

Alternativ till framtidsfullmakt om någon blir dement

Är en Framtidsfullmakt mellan makar nödvändig om ena parten ex. blir dement eller täcks detta in av andra lagar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Sammanfattande svar på din fråga

Framtidsfullmakt är mycket riktigt en lösning för det fall att någon inte längre kan sköta sina angelägenheter. Lagen erbjuder dock även andra alternativ för den som inte på förhand genom en framtidsfullmakt tagit ställning till vem som ska sköta angelägenheterna. Som alternativ för den som inte utfärdat en framtidsfullmakt finns nämligen möjligheten att få en god man eller förvaltare. Nedan kommer jag kort beskriva de olika alternativen och vad som skiljer dem åt.

Framtidsfullmakt

Att utfärda en framtidsfullmakt är ett sätt för en person att på förhand bestämma vem som ska ha rätt att företräda hen om hen av någon anledning varaktigt skulle förlora förmåga att ta hand om sina angelägenheter. Den som utses kan alltså vara maken, någon helt annan eller flera personer. En framtidsfullmakt får omfatta både ekonomiska och personliga angelägenheter, dock inte vård, tandvård eller familje- och arvsrättsliga ärenden (exempelvis äktenskapsskillnad och upprättande av testamente). (1-2 § lagen om framtidsfullmakter)

För att vara giltig måste en framtidsfullmakt vara skriftlig, underskriven och bevittnad av två enligt lagen godkända vittnen som dessutom vet om att det det är just en framtidsfullmakt de bevittnar. Vad gäller innehållet måste det framgå att det är en framtidsfullmakt, vem eller vilka som är fullmaktshavare, vilka angelägenheter som omfattas av fullmakten samt vilka villkor som gäller i övrigt. Därutöver gäller att endast den som fyllt 18 år och är beslutskapabel kan upprätta en framtidsfullmakt. (3-5 § lagen om framtidsfullmakter)

Slutligen kan påpekas ett en framtidsfullmakt saknar verkan om god man eller förvaltare (se nedan) förordnas för personen i fråga (27 § lagen om framtidsfullmakter).

God man

En god man kan förordnas av tingsrätten till någon som på grund av exempelvis sjukdom behöver hjälp att sköta sina angelägenheter. För att en god man ska kunna förordnas krävs som huvudregel samtycke från personen som ska få hjälpen (huvudmannen). (11 kap 4 § föräldrabalken) Personen som utses ska vara lämplig och vid valet tas hänsyn till huvudmannens, vilket i många fall skulle kunna innebära att maken till en exempelvis en dement som behöver hjälp kan utses (11 kap 12 § föräldrabalken).

En god mans uppgift är att hjälpa huvudmannen med det som domstolen konstaterat behövs. I regel ska dock samtycke inhämtas från huvudmannen innan den gode mannen agerar, dessutom finns inget hinder mot att huvudmannen själv hanterar även sådant som den gode mannen enligt förordnandet ska hjälpa till med. (11 kap 5 § föräldrabalken)

Förvaltare

En förvaltare får förordnas av tingsrätten om en god man inte är tillräckligt för att tillgodose huvudmannens behov av hjälp. Precis som gäller för godmanskap anger tingsrätten vilka angelägenheter huvudmannen behöver hjälp att sköta och det är endast inom denna ram förvaltaren har rätt att agera. (11 kap 7 § föräldrabalken) Ytterligare en likhet med godmanskapet är att personen som utses till förvaltare ska vara lämplig och att hänsyn tas till huvudmannens vilja vid valet (11 kap 12 § föräldrabalken).

Skillnaden mellan godmanskap och förvaltarskap är främst att den som har fått en förvaltare förordnad till sig inte längre själv kan bestämma över de angelägenheter som förvaltaren fått i uppgift att sköta, om inte förvaltaren samtycker till detta. (11 kap 9-10 § föräldrabalken) Att få en förvaltare förordnad till sig är alltså mer ingripande än att få en god man. Vilket som ska användas beror på hur mycket huvudmannens själv klarar av med hänsyn till hens psykiska tillstånd.

Hoppas du fått svar på din fråga! Skulle du vilja ha hjälp med att exempelvis upprätta en framtidsfullmakt är du varmt välkommen att boka en tid med våra jurister.

Vänliga hälsningar,

Malin GustavssonRådgivare