Alternativ till domstolsprocess - betalningsföreläggande

Hej! Mitt bolag har ingått ett avtal med ett annat bolag att ett arvode skulle utgå om 1 % av ett skadestånd detta företag skulle få via ett domstolsbeslut. När bolaget fick detta skadestånd ville man inte veta av detta avtal med oss. Detta avtal skrevs 2006 och ända utvägen är väl via domstol eller hur? mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett alternativ till domstolsförfarande i frågor om dispositiv civilrätt är alltid förlikning. Ett annat alternativ i det här fallet är att ansöka om betalningsföreläggande enligt lagen om betalningsföreläggande och handräckning 2 §. Det görs hos kronofogdemyndigheten (KFM) som endast prövar om kravet faller under betalningsföreläggandets tillämpningsområde, d.v.s. KFM prövar inte själva tvisten utan det görs vid behov i domstol. Ansökan ska göras skriftligen och innehålla, yrkande, grund, fordringens belopp och den ränta som begärs. Medges ansökan av den som ansökan gäller ålägger KFM denne ett betalningsföreläggande. Bestrids ansökan finns möjlighet enligt 33 § att få målet överlämnat till tingsrätt.

Fördelen med betalningsföreläggande är att processen är enklare, billigare och går snabbare än ett domstolsförfarande.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare