FrågaEKONOMIÖvrigt09/08/2018

Alternativ till att köpa in sig i lägenheten

Hej!

Jag och min sambo ska få hjälp av min sambos mamma att skaffa en bostadsrätt där vi kan bo med våra gemensamma barn. Med andra ord så köper sambons mamma en bostadsrätt och står som ägare till 100%, hon lånar på banken osv. Vi ska då betala alla kostnader, dvs avgift ca 4000:-, amortering ca 2000:-, ränta ca 2000:-. Tanken är att jag och sambon ska dela lika på alla dessa kostnader, dvs ca 4000:- var.

Jag känner mig osäker på om det blir rätt att jag ska betala kostnader som ökar min sambos kapital, ett kapital som jag sedan som sambo inte har rätt till.

Min sambos mamma kan ge lägenheten som gåva till min sambo, eller så kan sambon ärva den, och då har jag inte rätt till hälften trots att jag har betalat för det (4000:- i månaden).

De har även diskuterat att sambon äger 10% och hens mamma 90% av bostadsrätten.

Bostadsrätten skaffas ju för ett gemensamt bruk men eftersom det är någon annan som står som ägare så är det inget som vi delar på vid eventuell separation, antar jag, om sambon sedan ärver/får den i gåva.

Hur borde jag göra i en sådan situation? Jag vill inte bli "lurad" men vill göra rätt för mig.

En följdfråga: kan jag köpa in mig med exempelvis 20% där jag betalar insatsen till 20% och betalar för 20% av ränta och amortering samt 50% av månadsavgiften? Då blir det 400:- + 400:- + 2000:-= 2800.

Men då vid bodelning kan min sambo i alla fall kräva hälften av det, medan sambons mamma kan ge sambon i gåva resterande 80%.

Det hela känns krångligt. Hade vi ku

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om sambors bodelning finns i Sambolagen (SamboL).

Det är korrekt som du säger att i en eventuell bodelning ingår bara saker som du och din sambo äger. Din sambos mamma äger lägenheten den kommer då inte att ingå i en bodelning. Om någon av er äger en del av lägenheten kommer den delen att ingå och delas lika mellan er (3 + 4 § SamboL).

I övrigt är din fråga mest ekonomiskt inriktad, men jag kan säga följande:

När du betalar din månadsavgift betalar du ju 1000 kr som används för att amortera på lånet och på grund av vad som konstaterats tidigare kommer du inte kunna få tillbaka dem. De kan ses som den avkastning som pengarna skulle fått om de satt i fonder eller liknande. Posten "avgift" kan också vara meningen att gå till detta (men det kan jag ju inte veta). Slutsatsen blir i alla fall att du betalar en avgift som du inte kommer kunna få tillbaka en eventuell bodelning. Ni kan se det hela som att ni bor i en hyresrätt.

Det ända som bör vara avgörande är skillnaden mellan de kostnader (dvs ränta och avgift för att vara med i bostadsrättsföreningen) och hur mycket du betalar. Den skillnaden är vinsten som din sambos mamma gör (det kvittar om pengarna används för att amortera eller inte eftersom det är en typ av sparande). Nästa fråga är då om den vinsten är rimlig eller inte, men det kan inte jag avgöra utan det är upp till er.

Kan du köpa in dig i bostaden?

Du kan köpa in dig i bostaden förutsatt att den/de andre/a ägaren/na tillåter det. Då kan ni fördela kostnaderna som du föreslagit. Det stämmer också som du säger att vid en bodelning delas den delen du köpt in dig med varför det kan vara relevant för din sambo att köpa in sig lika mycket.

Jag vill avsluta med att säga att det finns inga lagregler som reglerar vad du frågat efter och vad jag säger lutar sig till stor del på juridiska principer och ett allmänt försök till likadelning av kostnader. På grund av det finns det inget som hindrar er göra som ni vill. Det är bara bodelningen som är lagreglerad, men även den går att frångå genom eller samboavtal.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare