Alternativ för att erhålla betalning vid möjligt bedrägeri

Hej!

Jag sålde en dator igår på blocket för 15 000kr. Vi mötes upp och han visade hur han gjorde en banköverföring och signerade överföring. Efter att han visat att han betalt fick han datorn och han gick iväg. Men sedan upptäcker jag att han blockat mitt nummer och Jag blev misstänksam. Jag ringde min bank och de sa att han hade gjort en banköverföring han kan avbryta i efterhand, vilket han gjorde.

Jag blev alltså av med min dator värd 15 000 kronor och jag har polisanmält detta.

Nu undrar jag om det finns någon möjlighet att få tillbaka pengar eller dator?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du möjligtvis blivit utsatt för ett brott och du undrar över alternativa vägar att få betalt. Jag utgår i frågan att du har kontaktuppgifter till den som bedragit dig men att du inte kan kontakta denne.

Bedrägeri
Personen kan ha gjort sig skyldig till brottet bedrägeri då denne har tagit din dator men inte tänkt betala dig för den enligt 9 kap. 1 § Brottsbalk. Utifrån det du beskriver angående att denne mött upp dig, tagit datorn, gjort en banköverföring men sedan avbrutit betalningen låter det tyvärr troligt att denne bedragit dig, även om det alltid finns en chans personen i fråga kommer att ersätta dig för datorn. Vilket nog inte är troligt med tanke på att personen har blockat dig.
Det du kan göra nu, eftersom du redan har polisanmält händelsen, är att bistå polisen med information och bevis för att underlätta polisens arbete att få tag på personen som lurat dig.

Kräva betalning
Vidare har du som säljare enligt 51 § Köplagen regler alltid rätt att försöka kontakta personen och kräva betalning för mobilen däremot tror jag inte att detta alternativ kommer att vara särskilt framgångsrikt med tanke på blockeringen.

Betalningsföreläggande
Ett annat alternativ för dig att få betalt för din dator är att vända dig till Kronofogdemyndigheten (hädanefter KFM) och ansöka om betalningsföreläggande.
Ansökan om betalningsföreläggande innebär att KFM kräver personen på pengar enligt 2 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning (hädanefter BfL) eller lös egendom enligt 3-4 §§ BfL. Ansökan om detta görs skriftligt och ska innehålla:
- Yrkandet, alltså vad du vill att KFM ska göra samt
- Grunden till yrkandet.
Enligt 9-11 §§ BfL ska ansökan även innefatta information kring summan, förfallodagen och parternas personuppgifter. På KFM:s hemsida finner du ytterligare information, instruktioner samt blanketter för hur du går tillväga för att begära betalningsföreläggande.

Kontakta ditt försäkringsbolag
Även om detta inte är ett bekräftat bedrägerifall så kan du kontakta ditt försäkringsbolag och se om dem kan ersätta dig för den ekonomiska skada du lidit. Vissa försäkringar täcker situationer då en person utsätts för bedrägeri.

Sammanfattning
För att kort konkludera vad jag redogjort för så rekommenderar jag dig att hjälpa polisen så gott du kan med utredningen. Därefter har du möjlighet att ansöka om betalningsföreläggande till KFM, vilket jag tycker du bör ta reda mer på. Samtidigt som detta tycker jag du kan se över vad ditt försäkringsbolag säger kring händelsen.
Detta är dem alternativ du har, mer än så kan du tyvärr inte göra. Till nästa gång kanske du bör vänta tills betalningen är bekräftad innan du överlämnar försäljningsobjekt.

Vänligen,

Edessa Barmousa AltunRådgivare