Allmänt om sambos gemensamma bostad och huruvida man får avlägsna sambos tillhörigheter från en egen bostad?

Min sambo vägrar flytta ut ur min lgt. Jag skaffade lgt innan hon flyttade in till den jag står på kontraktet på den, Det är bostadsrätt, får jag då ställa ut hennes grejer när det gått 3 månader, fast hon inte hittat ngn lgt. Vi har inga förlovnings avtal eller samboavtal, hon säger hon har rätt till halva lgt värde, Hur kan jag gå vidare ? m.v.h Anders

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att din sambo vägrar flytta ut från din lägenhet och gör anspråk på halva din bostadsrätt.

För att besvara din fråga tänker jag redogöra för vad som utgör sambos gemensamma bostad och om din sambo kan upphålla sig i lägenheten utan ditt samtycke.

Din fråga regleras i sambolagen (sambol).

Kan din sambo göra anspråk på halva bostaden?

Din sambo kan ha rätt till hälften av bostaden förutsatt att den utgör samboegendom, det kan ske på två sätt: 1) Bostaden är förvärvad för gemensamt bruk eller 2) genom dold samäganderätt.

För att bostaden ska utgöra en gemensam bostad krävs att bostaden köptes i syfte av att den skulle nyttjas såsom gemensam bostad (3 § sambol). Med dold samäganderätt innebär att din sambo har underlättat köpet på ett ekonomiskt vis men framstår inte som ägare på lägenheten (genom att inte vara “ägare på papper”) (se NJA 2013 s. 242). Utifrån det du tar upp i din fråga kan jag inte avgöra till 100 % huruvida din sambo har rätt till halva lägenheten, däremot verkar det vara osannolikt om du köpt den själv utan syfte att den skulle nyttjas som gemensam bostad eller att din sambo bidragit till köpet på något vis.

Får din sambo upprätthålla sig i lägenheten utan ditt samtycke?

Under förutsättningen att din sambo inte äger halva lägenheten har du full rätt att avvisa din sambo från lägenheten. Du kan även begära handräckning från kronofogden om din sambo vägrar flytta ut. Den som upprätthåller sig utan samtycke i någons bostad kan fällas för hemfridsbrott (4 kap. 6 § Brottsbalk).

Vad gäller din rätt att bära ut hennes saker har du rätt att flytta ut saker från lägenheten. Däremot måste du iakta försiktighet och inte åsamka någon obefogad skada till sakerna du placerar ut. Tänk även på att lösöre som går sönder utanför hemmet i regel inte ersätts upp till samma belopp som i en bostad av hemförsäkringen.

Hoppas du fick svar på din fråga,

André BlomquistRådgivare