FrågaAVTALSRÄTTAvtal25/08/2015

Allmänt om lån

Hej!

Vid början av året får man låna en del kurslitteratur samt andra läromedel som behövs för att kunna arbeta med de kommande kurserna. Varje elev får gå till skolbiblioteket och skanna in alla böcker och miniräknare som de skall ta med sig. Vid slutet av året skall allt lämnas tillbaka och de skannar allt material återigen.

Vid slutet av mitt år lämnade jag in all kurslitteratur samt miniräknare som jag tidigare lånat MEN problematiken var att alla elever under året blandar ihop sina nästan identiska böcker och räknare vilket resulterade i att en del av det material jag lämnade in, inte var skannade som mitt, utan en del var mina klasskompisars. Oturligt nog var det aldrig någon som lämnade in de de material som jag saknade utan jag stod där med en anmärkning att jag var en miniräknare och en lärobok kort. Skolan vill nu kräva ersättning av mig för det "förlorade" skolmaterialet, vilket jag får betala MEN jag undrar ifall det finns något juridiskt perspektiv på en situation som denna? Har de rätt att kräva ersättning av mig med tanke på att jag själv inte förlorat, stulit eller förstört något material utan att det endast skett uppblandningar bland klasskamrater. Förmodligen sitter det någon klasskamrat med mitt material hemma i denna stund som inte vet om det.

Finns det någon form av kryphåll?

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du har förmodligen ingått ett skriftligt avtal med biblioteket om lånevillkor. Jag kan anta att det framgår att lånade saker ska lämnas tillbaka i samma skick som det lånades ut. Det innebär att samma böcker och miniräknare ska lämnas tillbaka. Jag får vidare anta att samtliga saker du har lånat är förenade med en streckkod som kan skannas in, vilket medför att det är lätt att identifiera vilket exemplar som varje elev har lånat.

Även om du inte har ingått ett skriftligt avtal, har du ingått ett avtal med biblioteket i och med lånet. Det finns en väldigt gammal lagregel från 1700-talet som säger att lånade föremål ska lämnas tillbaka i samma skick som det togs emot, se 11 kap. 1 § handelsbalken (1736:0123 2). Det innebär att samma föremål ska lämnas tillbaka.

Jag kan tyvärr inte annat än att meddela dig om att det är var och ens ansvar att ha uppsikt över sina böcker och miniräknare. De är vid lånetillfället märkta med en särskild kod och om det inte är tillräckligt för det mänskliga ögat, så har var och en möjlighet att märka boken på något sätt, exempelvis med blyertspenna.

Det finns inget sätt att undgå ansvar i detta fall eftersom biblioteket har märkt samtliga böcker med en kod. Böckerna går att identifiera och du ansvarar för att den bok som du har lånat också lämnas tillbaka. Det innebär att "kryphål" inte finns att finna.

Vänligen

Soroosh ParsaRådgivare