Allmänt om hittegods och lagen därom.

Hej. Om jag glömmer något på t.ex. skolan, arbetet, hemma hos någon eller liknande vad har då den personen/företaget/föerningen för ansvar över föremålet och när kan dom slänga sakerna? Som t.ex. så har ICA Maxi där jag bor en upphittatlåda men när tillfaller föremålet dom?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

För situationerna du nämner ovan gäller hittegodslagen. Denna lag tvingar aldrig någon att ta befattning med vad som är kvarglömt eller upphittat. Det föreligger därför inget ansvar för exempelvis ICA Maxi att ta hand om upphittade föremål.

När någon dock väljer att ta befattning med föremålet träder lagen in och ställer krav på upphittaren (i situationer som du beskriver är det vanligt att företaget tar över upphittarens ansvar då den riktiga upphittaren lämnar in föremålet till företaget. Observera att privatpersoner inte kan ta över annans ansvar.)

Lagen kräver att upphittaren anmäler fyndet till polismyndighet utan oskäligt dröjsmål (ungerfär en vecka borde vara okej). Upphittaren har dessutom möjlighet att lämna in godset till polisen, annars krävs att godset "väl vårdas".

Om ägaren inte blir känd inom tre månader från tidpunkten för anmälan till polisen tillfaller hittegodset upphittaren. Detsamma gäller en månad efter det att polisen upplyst ägaren om fyndet och denne inte hämtat ut godset. Om det är polisen som har godset vid tidpunkten tillfaller det staten, och inte upphittaren.

Sammanfattning

Hittegods får alltså slängas tre månader efter det att fyndet polisanmälts. Observera dock att lagen inte skyddar (i princip) värdelös egendom. Den som inte följer lagens hänvisningar om befattning av upphittad egendom gör sig i princip skyldig till tillgreppsbrott (stöld, egenmäktigt förfarande eller liknande beroende på händelseförloppet). Jag vill också påpeka att det ofta kan finnas rätt till skälig hittelön för upphittaren. Dessutom skall ägaren täcka alla kostnader som uppstått i för upphittaren eller polismyndigheter.

Se lagen om hittegods (https://lagen.nu/1938:121)

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare