FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/06/2023

Allmänt om förvaltarskap vid demenssjukdom

Min pappa är diagnosticerat dement. Han bor på ett LSS-boende och har idag ingen möjlighet att varken föra sin talan (han har inget språk, vare sig talat eller skrivet) eller ge sitt godkännande. Pappa och mamma är fortfarande gifta och pappa har alltid varit den som ansvarat för ekonomin i deras gemensamma hushåll. Det, i kombination med att han har tjänat flera gånger mer än mamma, har satt min mamma i en svår ekonomisk situation när han inte längre "tar hand om" henne. Pappa har varken god man eller förvaltare. Jag har två frågor: - Har mamma, genom anhörigbehörigheten, rätt att föra över pengar från pappas konton till sitt eget? - Har mamma rätt till "orubbat bo" trots att pappa fortfarande lever? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag förstår din fråga som att du undrar om din Mor kan överföra pengar till sig själv och författa sig med din fars egendom.

För att besvara din fråga tänker jag redogöra för hur en anhörig kan agera för att förvalta en dement persons egendom.

Får din Mor föra över pengar från din fars konto samt innebörden av orubbat bo?

Utgångspunkten är att alla rättshandlingar (överföringar, ingående av avtal eller andra dispositioner rörande ens egendom) kräver samtycke. En annan person än egendomens ägare kan inte råda över ägarens egendom utan dennes samtycke. Det undantag du belyser, anhörigbehörigheten, är en av lag erkänd rätt att med grund i sin relation till en individ får man företa rättshandlingar för annans räkning tillexempel vid demens (17 kap. FB). Genom anhörigbehörigheten ska den anhöriga upprättahålla livskvaliten som individen hade innan den anhöriga fick träda in. Anhörigbehörigheten är alltså begränsad på så sätt att man får inte göra överföringar till syfte för att tillgodose sitt egna behov (Jfr 17 kap. 1 § FB) trots att det kan vara legitimt med bakgrund till hur relationen tidigare sett ut.

Om du med “orubbat bo” åsyftar termen som används vid arv är detta ingen rätt som tillfaller din mor utan testamente. Med “orubbat bo” förstås att efterlevande maka ärver med fri förfoganderätt vilket innebär att denne inte får testamentera bort egendom eller ge den i gåva till annan. Vilken egendom som omfattas av fri förfoganderätt eller full äganderätt får avgöras beroende på makarnas egendomsförhållande. Men generellt kan man säga att det som den efterlevande makan får genom bodelningen får denne med full äganderätt och det som tillfaller genom arv omfattas av fri förfoganderätt.

Vilka möjligheter har din mor att överta förvaltningen av egendomen

I och med att din fars sjukdom verkar omöjliggöra att samtycke inhämtas krävs att en förvaltare utses. En förvaltare tar i princip över rättshandlingsförmågan från individen inom ramen för förvaltaruppdraget. En individ ställd under förvaltarskap kan inte längre rättshandla i egen sak, vilket kan erbjuda ett visst skydd vid demenssjukdom. Ett förvaltarskap anpassas utefter behovet hos individen det avser, vilket kan innebära ett totalt förvaltarskap där man får behörighet att företräda personen i alla tänkbara sammanhang. En ansökan om förvaltarskap kan inges till tingsrätten direkt alternativt via kommunens överförmyndare (denne assisterar även i processen i så fall).

Vad ska man tänka på vid förvaltarskap?

Med anledning av att anhörigbehörigheten och i viss mån förvaltarskap är tänkt att nyttjas för att assistera den behövande så uppkommer en motsägelse på grund av att din mor bland annat behöver inneha behörigheten som förvaltare för att föra över en del av din fars pengar för egen del. Det blir därför viktigt att det är transparent att de tidigare haft en delad ekonomi på grund av att sådana dispositioner annars kan föranleda skadeståndsskyldighet (jfr 11 kap. 20 § FB).

Slutsats

Med anledning av att samtycke inte längre kan inhämtas från din far är vår rekommendation att ordna en förvaltare åt honom. Således tar förvaltaren över rättshandlingsförmågan från din far och kan disponera över hans egendom samt företräda honom. Förvaltarskapet är definierat genom ett förvaltaruppdrag beroende på behovet hos din far. Med anledning av att en del av syftet är att göra överföringar som ska tillfalla till fördel för din mor är det viktigt att det framgår tydligt i förvaltaruppdraget.

Om du har några frågor på innehållet ovan eller önskar få hjälp med ansökan om förvaltarskap eller andra rättsfrågor är du välkommen att kontakta mig på andre.blomquist@lawline.se

André BlomquistRådgivare