Allemansrättens omfattning

Är det lagligt att bygga en koja i skogen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att Du vänder Dig till Lawline med Din fråga,

I det ifrågavarande fallet aktualiseras den i grundlag stadgade allemansrätten som återfinns i 2 kap. 15 § st. 4 Regeringsformen (1974:152) se - https://lagen.nu/1974:152#K2P15S1.
En rätt för envar att färdas över privat mark i naturen och att tillfälligt uppehålla sig där.

Allemansrättens omfattning är inte definierad i någon författning.
Det kan dock sägas att allemansrätten innebär en inskränkning av markägarens äganderätt i så måtto att han måste tåla att andra uppehåller sig på och i viss utsträckning nyttjar hans fastighet utan att han har någon rätt till ersättning för detta. Men med rätten följer krav på hänsyn och varsamhet mot natur och djurliv, mot markägare och mot andra människor.

Jag föreslår även att Du besöker Naturvårdsverkets hemsida för närmare information om såväl rättigheter som skyldigheter beträffande allemansrätten vid utövande av olika aktiviteter - se http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/.

Vänligen,

Rosa Nicole AbasRådgivare