Äldreförsörjningsstöd vid utlandsvistelse

Jag är en fattigpensionär och har bland annat äldreförsörjningsstöd pga min låga vanliga pension. Har träffat en man som bor i utlandet, Kanada. Har hört att äldreförsöriningsstöd bara gäller om man är bosatt i Sverige. Därför undrar jag om en längre tids vistelse/boende i utlandet kan komma att påverka mitt äldreförsörjningsstöd? Dras det in om jag är där en längre tid?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Äldreförsörjningsstöd är en bosättningsbaserad förmån och det krävs således att man är fast bosatt i Sverige för att ha rätt till detta stöd (se 5 kap. 9 § socialförsäkringsbalken). Om du vistas i Kanada under så pass lång tid att du inte längre kan anses vara bosatt i Sverige förlorar du alltså din rätt till äldreförsörjningsstöd. Vad gäller äldreförsörjningsstöd går gränsen vid en vistelse på tre månader utanför EU/EES.

Om du planerar att vara i Kanada i tre månader eller mer, är alltså mitt råd att du anmäler detta till Pensionsmyndigheten eftersom det utgör ett ändrat förhållande som har betydelse för din rätt till stödet. Information om hur du gör en anmälan om detta hittar du här på Pensionsmyndighetens hemsida.

Hoppas du fick svar på frågan! Återkom gärna om du har fler frågor!

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare