FrågaKÖPRÄTTÖvrigt29/11/2013

ÅLDERSGRÄNS FÖR TV-SPEL (PEGI)

Hej, Jag undrar hur lagreglering ser på att en förälder köper ut datorspel till barn som är 10 och 11 år år, med klassificering 18 och 16? Spelen är märkta av PEGI där man bl a kan läsa om extrem våldsskildring.

Jag har tidigare uppmärksammat den ena pojkens förändrade beteende. Han har problem med mörkerrädsla och extremt grovt språk av både svordoms- och sexuell karaktär. Pappan säger att han inte märker av det hos honom, och inte vet varifrån det kommer.

Det spelet jag upptäckt i pojkens skolväska heter Call of Duty Ghosts och har nyligen lanserats. Det var början tänkt att den skulle få pegi-märkning 18 (leverantörer har gått ut med den infon) men nu har spelet fått märkning 16 år. Pojken har sagt att pappan köpt spelet.

PEGI 16: Denna märkning används när en våldsskildring (eller sexuell handling) når en nivå som liknar den man kan vänta sig i verkliga livet. Grovt språk av mer extrem karaktär, användning av tobak eller droger och skildring av kriminella verksamheter kan förekomma i spel märkta med 16.

PEGI 18: Vuxenklassificeringen används när våldet når en nivå där det rör sig om grova våldsskildringar eller innehåller inslag av särskilda typer av våld. Grovt våld är det som är svårast att definiera eftersom det i många fall kan vara väldigt subjektivt, men i allmänna ordalag kan det klassificeras som våldsskildringar där tittaren känner avsmak.

Med beskrivande symboler på förpackningens baksida visas de huvudsakliga anledningarna till att ett spel har fått en viss åldersmärkning. Det finns åtta sådana beskrivande symboler: våld, grovt språk, skräck, droger, sex, diskriminering, hasardspel och onlinespel med andra.

Tacksam för snart svar.

Lawline svarar

Hej,

PEGI står för Pan European Game Information och är ett system som förvaltas av Netherlands Institute for the Classification of Audio-visual Media (NICAM) och Video Standards Council (VSC) med syftet att ge rekommendationer kring TV-spel.

Systemet fungerar, som du säger, så att det sätts en åldersmärkning på spelet. Vilken ålder som sätts beror på ett stort antal faktorer, bland annat våldsinnehåll och språk. Systemet används idag på i stort sett alla nya spel.

I dagsläget är det endast ett fåtal länder (exempelvis Storbritannien) som lagstiftat om att spel inte får säljas till personer som är yngre än den rekommenderade åldern för spelet. I Sverige finns idag ingen sådan lagstiftning, utan märkningen på förpackningen är endast en rekommendation. Lagtekniskt sett finns det alltså inget som hindrar att underåriga köper spel med hög åldersmärkning.

Med det sagt så finns det många spelbutiker som själva tagit ansvaret att vägra sälja spel till minderåriga. När spelet köpts av en förälder finns det dock inte mycket de kan göra. Som utomstående kan man inte göra mycket annat än att tala med föräldrarna i fråga och informera dem om karaktären på spelet samt vad PEGI-märkningen innebär.

Du kan läsa mer om PEGI-systemet: http://www.pegi.info/sv/index/.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp, hör gärna av dig igen om du har ytterligare frågor.

Vänligen,

Hampus SabelRådgivare