FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt10/05/2022

Aktualisering av allmänna arvsfonden

Hej, Jag har en moster som har dött för ett par år sedan. Hon var gift och det fanns inte något testamente eller äktenskapsförord. Min moster och hennes man hade inga barn. Hennes man lever fortfarande och har inga syskon i livet. Inte heller har han några barn vad vi vet. När han avlider vad händer med arvet? Moster har syskon och syskonbarn.

Lawline svarar

Jag uppfattar din fråga som att din moster avlidit, och hon har en man, som jag tolkar är hennes make, som har syskon och syskonbarn, och frågan gäller vad som händer när han avlider.

Arvsordning regleras i Ärvdabalken (ÄB)

Generell beskrivning av arvsordningen
När din mosters make avlider, ärver i första hand den första arvsklassen, alltså hans bröstarvingar, det vill säga barn (deras gemensamma barn eller hans egna barn) enligt ÄB 2 kap 1 § första stycket. Om det inte finns några barn ärver andra arvsklassen, alltså hans föräldrar och syskon enligt ÄB 2 kap 2 §. Vidare, om det inte finns några föräldrar eller syskon ärver hans farföräldrar och morföräldrar, och om de inte lever ärver faster, farbror, moster och morbror enligt ÄB 2 kap 3 §

Om det inte finns några av dessa arvingar ska arvet tillfalla den allmänna arvsfonden enligt ÄB 5 kap 1 §. MEN här gäller dock att om det vid den efterlevande makens död endast finns arvsberättigade till en av makarna ska dessa ärva allt. Detta förutsätter en konkret efterarvsrätt, det vill säga att det finns en konkret efterarvsrätt enligt rättsfallet NJA 2005 s. 400, vilket bröstarvingar (gemensamma barn och särkullbarn) har, enligt ÄB 3 kap 8 §

Bedömningen i ditt fall
Din moster och hennes efterlevande man hade inga barn, därför finns ingen som kan ärva i första arvsklassen. Vidare har han inga syskon i livet, vilket innebär att det krävs att hans föräldrar lever för att någon ska ärva i den andra arvsklassen. Det framgår inte av omständigheterna i frågan om hans föräldrar lever, men jag utgår från att de inte gör det. Inte heller att hans far- eller morföräldrar lever eller faster, moster etc i den tredje arvsklassen lever.

Detta leder oss in på bestämmelsen i ÄB 3 kap 8 §. För att tillämpa denna krävs att din moster exempelvis hade särkullbarn, alltså barn från ett tidigare förhållande som inte är gemensamt med mannen, då detta under vissa omständigheter har efterarvsrätt.

Förutsättningarna i frågan och omständigheterna verkar lyda i att arvet efter din mosters efterlevande make kommer gå till den allmänna arvsfonden i enlighet med ÄB 5 kap 1 §

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare