FrågaAVTALSRÄTTAvtal28/07/2015

Aktieägaravtal

Hejsan.

Jag jobbar på en ICA Butik som är ett enskilt aktiebolag.

Är butikschef och har nu blivit erbjuden att köpa in mig 10%.

Detta innebär en inköp kostnad för mig på ca 600.000

Enligt handlaren ska det gå till så här:

1: Köp in 10%

2: Få 10% vid utdelning

3: Säljer han köper han tillbaka

4: Slutar jag köper han tillbaka

Vad behöver jag tänka på rent juridiskt?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När du köper in dig i bolaget är det viktigt att tänka på att aktiebolagslagen blir tillämplig. Detta innebär till exempel, enligt ABL 4:7, att aktierna som du äger i princip kan förvärvas och överlåtas fritt. Det är därför viktigt att du och den/ de andra ägarna ingår ett avtal (s.k) Aktieägaravtal som reglerar hur ni ska agera sinsemellan. Att du ska sälja dina aktier till den andre ägaren följer t.ex. inte av aktiebolagslagen i sig utan detta ska regleras i ett separat avtal mellan er.

Hoppas detta bringade åtminstone lite klarhet.

Vänlige

Lawline RådgivareRådgivare