Äktenskapsförord och särkullbarn

Vi har skrivit äktenskapsförord. Kan då särkullbarn gå in och kräva del i arvet vid dödsfall?

Lawline svarar

Hej,

Viktigt när man talar om äktenskap och dess rättsverkningar vid makes bortgång är att man skiljer mellan den bodelning som då skall göras å ena sidan, och fördelningen av kvarlåtenskapen å andra sidan (själva arvet). Förenklat kan man säga att den bodelning som först skall göras kommer avgöra vad som ingår i kvarlåtenskapen, detta eftersom den avlidnes enskilda egendom samt andel av makarnas giftorättsgods utgör själva kvarlåtenskapen.

Ett äktenskapsförord har enbart formell betydelse för bodelningen och har således juridiskt sett direkt ingenting med fördelning av arv att göra; detta trots att både bodelning och arvsskifte brukar ske i samma veva. Det man åstadkommer med ett äktenskapsförord är att man ändrar karaktären av makarnas egendom såsom enskild eller giftorättsgods. På så sätt kommer ju storleken på arvet påverkas av äktenskapsförordet eftersom arvet påverkas av bodelningen och äktenskapsförordet är en faktor som styr utfallet av bodelningen.

Däremot kommer förekomsten av ett äktenskapsförord inte förhindra särkullbarns rätt att tillsammans med den efterlevande maken (ifall det finns gemensamma barn också) erhålla del av kvarlåtenskapen. Efterlevande make ärver enbart sin make ifall det finns gemensamma barn eller, om den avlidne inte hade barn, arvingar i andra och tredje arvsklassen (föräldrar och syskon).

Även ifall ni har ett inbördes testamente där makarna tillsammans utfäster att den efterlevande maken skall till fullo ärva den först avlidne, kommer särkullbarnen - på grund av rätten till laglott - ha rätt till den lika-delning av hälften av kvarlåtenskapen.

Man kan sammanfattningsvis säga att vare sig äktenskapsförord eller testamente kan åstadkomma en situation där man helt intetgör ett särkullbarns rätt att taga del av kvarlåtenskapen.

Har ni ytterligare funderingar är ni alltid välkommen att ställa en ny fråga!

Med vänlig hälsning,

Joel Sandin PerssonRådgivare