Äktenskapsförord och enskild egendom vid makes bortgång

Hej! Min make har avlidit och vi har äktenskapsförord, registrerat hos skattemyndigheten, underskrivet av oss båda där det står att vi avsäger oss giftorätten för vår enskilda egendom. Jag är ensam ägare till 2 st fastigheter och undrar nu om hans barn i tidigare äktenskap ärver någon del i mina fastigheter vid hans frånfälle?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När en gift person avlider sker först en äktenskapsskillnad där en bodelning görs. Den del som tillfaller den avlidnes andel tillsammans med dennes enskilda egendom ska sedan fördelas i arv till dennes arvingar.

Eftersom ni har ett äktenskapsförord där giftorätten avtalats bort innebär det att exempelvis fastigheterna inte ingår i bodelningen med anledning av äktenskapsskillnaden och dessa blir således inte heller en del av din makes kvarlåtenskap som ska fördelas i arv. Din makes bröstarvingar ärver alltså ingen del i dessa fastigheter.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare