Äktenskapsbalkens regler om efterarv vid ena makens död tillämpat på samboskap

Hej. Min far dog för 4 år sedan. Han var sambo (inga gemensamma barn) och de hade skrivit ett testamente som gav den som överlevde den andre, rätten att ärva andres del av fastigheten med förfoganderätt. Nu har sambon sålt deras gemensamma fastighet och köpt en lägenhet. Jag undrar om det finns möjlighet att nu begära den arvedel av huset som skulle vara vår fars? Längre ner i testamentet står det visserligen att när sambon avlidit ska den andel hon ärvt av min far tillfalla hans barn. Det står även: ” Egendom som trätt istället för den ärvda egendomen och utgör gemensam bostad eller gemensamt bohag, ska vara undantagen äktenskapsbalkens rådighetsinskränkningar och inte heller bli föremål för övertaganderätt som testamentstagares make gör gällande vid bodelning” samt: ”Egendom som trätt istället för den ärvda egendomen ska, om den utgör gemensam bostad eller gemensamt bohag enligt lagen om sambors gemensamma hem, inte ingå i sambornas bodelning, vara undantagen rådighetsinskränkningar och inte bli föremål för övertaganderätt som testamenttagares sambo gör gällande utan bodelning enligt denna lag”. — hur kan egendom som trätt istället för den ärvda utgöra gemensam bostad? Om den ene är avliden? Kan vi begära vår del av deras gemensamma fastighet nu när sambon sålt? Och är det skillnad på ”fri förfoganderätt” och endast ”förfoganderätt”? Min far fick arv från min mor och sin egen mor. Kan dessa räknas med i arv till sambon? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att man, genom testamentet, har försökt efterlikna den arvsrätt som förefaller vid äktenskap när den ene maken dör. När en make avlider i ett äktenskap så ärver efterlevande make dennes del med "fri förfoganderätt". Av denna del räknas sedan en kvotdel ut, så när den andra maken dör så får de gemensamma barnen ut sin del från båda föräldrarna. Detta regleras närmare i äktenskapsbalken (ÄB).

Vad gäller sambor så ärver dessa inte varandra utan vill man att sambor ska ärva varandra så regleras detta i ett testamente. Det är således talan om två olika regelverk. Det kan verka komplext, men jag ska försöka förklara det så att det blir tydligt.

Ärva med "fri förfoganderätt"

Din far och hans sambo har i sitt testamente kommit överens om att den som överlever den andre ska ärva dennes del med förfoganderätt. Begreppet förfoganderätt tolkar jag i detta sammanhang som "fri förfoganderätt". Man brukar tala om att man antingen har fri förfoganderätt eller full äganderätt. Skillnaden är att med fri förfoganderätt så får den som ärver göra vad den vill med egendomen - men inte testamentera bort den eftersom den i detta fall ska gå till er (se 3 kap 2 § ÄB). Skulle det röra sig om full äganderätt så är det fritt fram att göra vad man vill med den egendomen. Här har det alltså gjorts en begränsning av nyttjandet av egendomen - precis som vid äktenskap.

Egendom som trätt i stället - surrogat

Vad gäller nästa del av din fråga så är det vissa begrepp som man måste ha med sig för att förstå vad som sägs i testamentet.

Rådighetsinskränkningar =  Huvudregeln är att var och en har rätt att råda över (sälja, ge bort, förbruka eller förstöra) sin egna egendom. Dock kan det finnas vissa begränsningar av denna huvudregel - en inskränkning. Ex. kan jag inte sälja en bostad som jag äger med någon annan hur som helst. Det är ett exempel på en rådighetsinskränkning.

Övertaganderätt = Gäller makars gemensamma bostad och innebär att den make som bäst behöver bostaden har rätt till den. Denna regel framkommer av 11 kap 8 § Äktenskapsbalken.

Egendom som trätt i stället = Egendom som trätt istället kallas för surrogat. Ex. om jag ärver ett hus som jag sedan säljer men köper sedan ett nytt hus för dessa pengarna. Då har det nya huset "trätt istället" för det gamla huset.

Så, om vi nu tittar på vad som står i testamentet:

"Egendom som trätt istället för den ärvda egendomen och utgör gemensam bostad eller gemensamt bohag, ska vara undantagen äktenskapsbalkens rådighetsinskränkningar och inte heller bli föremål för övertaganderätt som testamentstagares make gör gällande vid bodelning”.

När ett äktenskap upplöses så ska en bodelning göras (9 kap 1 § ÄB). I skrivningen ovan så framgår det att den ärvda egendomen (delen av fastigheten) ska vara undantagen från rådighetsinskränkningar och övertaganderätt som maken gör gällande vid bodelning. Regeln är alltså till för att skydda den som ärver.

Om vi nu tittar på den andra skrivelsen i testamentet så ser vi att det står samma sak. Men här är det inte fråga om äktenskap utan om samboskap. När ett samboskap upplöses behöver man inte göra någon bodelning, utan det ska göras om någon av samborna begär det (8 § Sambolagen).

”Egendom som trätt istället för den ärvda egendomen ska, om den utgör gemensam bostad eller gemensamt bohag enligt lagen om sambors gemensamma hem, inte ingå i sambornas bodelning, vara undantagen rådighetsinskränkningar och inte bli föremål för övertaganderätt som testamenttagares sambo gör gällande utan bodelning enligt denna lag”.

Det är alltså på detta sätt som egendom som inte är den ärva egendomen kan träda i dess ställe.

Arvet

Eftersom sambor inte ärver varandra, vilket jag har varit inne på ovan, så är det enbart den del som står i testamentet som kommer att tillfalla din fars sambo, det vill säga hans del av fastigheten. Sambon kommer alltså inte att ärva det som är från din mor eller sin egen mor, utan det kommer att regleras för sig.

Sammanfattningsvis

Av den information som framgått i frågan så tolkar jag det som att man har tagit de regler som gäller vid äktenskapsskillnad och efterliknat dessa så att dem ska passa in i situationen eftersom dessa regler inte är direkt tillämpliga. Detta är för att skydda er och sambon.

Enligt testamentet har ni rätt att få ut den del (halva fastigheten) som sambon ärvde när denne dör. Precis i likhet med reglerna om efterarv enligt äktenskapsbalken. Därför kan ni inte begära ut den delen nu, utan ni kommer att få ut den när sambon avlider. Sambon har alltså rätt att sälja bostaden och köpa en annan bostad istället.

Anledningen till att man väljer att skriva såhär i testamentet är troligtvis för att ge den efterlevande förutsättningar och möjlighet att antingen bo kvar eller skaffa sig en ny bostad utan att det innebär en förlust av livskvalitén.

Utifrån det du har beskrivit i din fråga så tolkar jag det som att "fri förfoganderätt" och "förfoganderätt" har samma innebörd.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt svar på din fråga!

Tilda HanssonRådgivare