FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt31/03/2022

Åka utomlands med yngre syskon - behövs föräldramedgivande?

Hej!

Jag ska åka till Turkiet med min lillasyster som är 15. Jag fyller 22 innan resan, kommer vi behöva ett föräldramedgivande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Du undrar alltså vad som gäller när man reser utomlands med en minderårig.

Omyndighet

Enligt 9:1 FB är den som är under 18 år omyndig och enligt 10:2 FB är föräldrarna till barnet, förutsatt att dessa har vårdnaden om barnet, dess förmyndare.

I sin roll som vårdnadshavare ansvarar föräldrarna för barnets personliga förhållanden och att barnets behov av omvårdnad, trygghet och uppfostran blir tillgodosett. Som förmyndare ansvarar man istället för förvaltning av barnets egendom samt ekonomiska angelägenheter.

Föräldramedgivande

Vissa länder och flygbolag har krav på föräldramedgivande som ska uppvisas till flygbolaget eller i landet ett barn reser till. Inresa i landet kan ifrågasättas och stoppas om föräldramedgivande saknas.

Ett föräldramedgivande behövs när en minderårig ska resa med förälder, själv eller med någon annan än sin förälder.

Krav på föräldramedgivande kan föreligga i syfte att exempelvis bekämpa handel med barn, förebygga brott mot familjerätt och minska fallen med bortförande av barn i vårdnadstvister.

Slutsats

Ni bör ordna ett föräldramedgivande, eftersom din syster är mindreårig.

Hoppas att du fått svar på din fråga och återkom gärna vid ytterligare funderingar!

Vänligen,

Viktoria Silfverplatz Rådgivare