FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt31/08/2017

Äganderätt i äktenskap

Herr (A) och hans fru (B) köper ett torp tillsammans. Efter fyra år skiljer de sig och delar upp saker och ting. Herr (A) får torpet och bosätter sig där med med sin nya sambo (C). Efter två år gifter de sig. De bor där i åtta år och till sist bestämmer de sig för att sälja. Fru (C) fixar och donar med det mesta inför flytten och visningen eftersom maken har blivit hjärtsjuk och knappt orkar någonting. Det är gräsklippning, städning och "stajling" inför visningarna, packning och flyttning av möbler m.m. En hel del som fru (C) hade med sig när hon flyttade till sin make lämnas kvar. Köpet går bra. Det köptes för 100000;- och såldes för 460000;- Fru (C) får inte en enda krona av maken efter försäljningen. Har hon inte rätt till det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Herr (A) och fru (B) är i ett äktenskap. Enligt 1 kap. 3 § äktenskapsbalken råder varje make över sin egendom och svarar för sina skulder. Innebörden av denna regel är att äganderätten inte påverkas av att man ingått ett äktenskap. Den egendom makarna äger innan de gifter sig äger de även efter vigseln. På så vis har herr (A) rätt till all vinst vid försäljningen av torpet. Detta gäller trots att fru (B) hjälpt till med underhåll.

Att vara i ett äktenskap kan dock ha stora ekonomiska konsekvenser när det kommer till den så kallade giftorätten. Giftorätten är ett latent anspråk på likafördelning av all egendom då äktenskapet upplöses. Vid upplösning av äktenskap läggs all egendom ihop och fördelas på hälften makarna emellan. I det fall äktenskapet av någon anledning upplöses kan fru (B) indirekt ta del av vinsten från försäljningen av torpet.

Hoppas att du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Christoffer TolfRådgivare