Äga bostadsrätt i Sverige utan medborgarskap

Jag har bott i Sverige i många år och köpte därför en bostadsrätt. Jag flyttade sedan tillbaka till Danmark och ska nu fråga om jag fortfarande kan äga en bostadsrätt trots att jag inte längre bor i Sverige och inte heller är svensk medborgare. Min ex -make bor nu i lägenheten och han är också delägare.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fundering som att du, tillsammans med din före detta make, äger en bostadsrätt i Sverige och nu undrar om ditt ägande påverkas av att du flyttat tillbaka till Danmark och inte är svensk medborgare.

Vad säger bostadsrättslagen?

I ditt fall blir bostadsrättslagen tillämplig. Enligt 1:3 bostadsrättslagen får upplåtelse av lägenhet med bostadsrätt endast ske till den som är medlem i föreningen. Enligt 2:2 bostadsrättslagen får stadgarna inte innehålla krav på visst medborgarskap - villkoret är i sådant fall utan verkan. Med andra ord kan man inte nekas en bostadsrätt eller medlemskap i bostadsrättsföreningen på grund av att man inte är svensk medborgare.

För bostadsrätter finns heller inga särskilda formkrav (vid köp av fastighet är det däremot viktigt att formkraven är uppfyllda för att ett giltigt förvärv ska anses föreligga).

Slutsats

Jag ser inga hinder för att du ska kunna fortsätta vara delägare av bostadsrätten. Ägandeförhållandena påverkas alltså inte av det faktum att du flyttat till Danmark och inte har medborgarskap i Sverige.

Hoppas att du fått svar på din fråga och återkom gärna vid ytterligare funderingar!

Vänligen,

Viktoria Silfverplatz Rådgivare