FrågaFAMILJERÄTTAdoption30/04/2014

Adpotion av vuxen

Hej! Jag är 43 år gammal. Min mamma och min syvpappa har varit gifta sedan 1978. Dom fick ett gemensamt barn 1980. Jag har inte haft någon större kontakt med min biologiska pappa. Han är dessvärre avliden sedan fyra år tillbaka. Jag har alltid sett min syvpappa som min pappa och han har alltid sett mig som sin son. Nu vill min syvpappa adoptera mig i vuxen ålder så att jag har samma möjlighet till arvet som min halvsyster. Min mamma och halvsyster motsätter sig inte till detta. Hur ska vi gå till väga?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vill din styvfar adoptera dig ska han vända sig till den tingsrätt där han bor med en ansökan.

Den ska innehålla:

- Vad ärendet gäller (dvs adoption av myndig)
- Era namn och personnummer
- Motivet till adoptionen, typ att du alltid sett honom som din pappa och han dig som sin son (motivet får inte vara ekonomiskt, dvs det ska även framgå att det inte utlovats ersättning från någon av parterna).
- Namn, adress och telefonnummer till dina biologiska föräldrar.
- Ditt och din styvfars personbevis (beställs hos skatteverket).

Av din fråga verkar det som att ni vill få igenom en adoption så att du ska kunna få ta del av ett framtida arv från din styvfar. Ett alternativ till adoption är då att ni upprättar ett testamente.

Vänligen,

Fredrik WigghRådgivare