FrågaFAMILJERÄTTAdoption26/08/2015

Adoption och arv

Om mina vuxna barn valt att bli adopterade av sin styvfar som är gift med deras mor förlorar de då automatiskt sin arvsrätten till mej som är deras biologiska fader? Vi har inte haft någon kontakt på ca 15 år. Har fått höra på omvägar att styvfadern adopterat dem borde inte jag då få en bekräftelse på det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att ni tar del av den juridiska rådgivningen som Lawline ställer till förfogande!

Av 4 kap. 8 § föräldrabalken framgår det att ett adoptivbarn i regel anses som adoptantens barn och icke som barn till sina biologiska föräldrar. Om adoptanten är gift med den ene biologiske föräldern till adoptivbarnet så förlorar denne naturligtvis inte föräldraskapet. Adoptionen medför rättsliga konsekvenser som ni redan har konstaterat. Till följd av upptagandet går dina barn miste om alla rättsliga band till dig och har således icke rätt till den kvarlåtenskap som ni efterlämnar såvida du icke testamenterar bort dina tillgångar till dessa.

Av 4 kap. 1 § föräldrabalken framgår det att prövning om huruvida en adoption ska fastställas genomförs av rätten. I korrelation med en sådan process är det högst sannolikt att domstolen inhämtar yttrande från dig och således lämnas ni ej ovetande om huruvida en adoption av dina biologiska barn är på väg att verkställas.

Vänligen,

Homan GeramiRådgivare