FrågaFAMILJERÄTTAdoption14/04/2016

Adoption av styvbarn

Jag undrar om jag som ensam vårdnadshavare till ett barn kan låta mitt ex, dvs mina övriga barns pappa, adoptera mitt barn - förutsatt att den biologiska pappan godkänner detta? Den biologiska pappan och min son har inte haft ngn som helst kontakt under de tio levnadsåren (då pappan inte velat/vill det) och min ex-sambo vill gärna ha min son som son även "på papper" då han ser honom som sin egen son precis som han gör med de andra barnen. Vad jag funderar på är om detta är möjligt med tanke på att jag och den "pappa" som sonen vuxit upp med och haft som sin pappa hela sitt liv, inte är varken (tidigare) gifta eller nu ett par. Är detta möjligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om adoption finns i föräldrabalken (FB).

Det är teoretiskt möjligt för ditt ex att adoptera din son om rätten tycker att det är lämpligt att en sådan adoption äger rum enligt 4 kap. 6 § FB och om ni biologiska föräldrar samtycker enligt 4 kap. 5 a §. Vad jag förstår är din son 10 år men från den dagen han fyller 12 måste också han samtycka till adoptionen enligt 4 kap. 5 § FB. Problemet med en adoption är dock att din son blir ditt ex rättsliga barn men inte rättsligt barn till någon av er biologiska föräldrar, varken till dig eller till barnets biologiska pappa, enligt 4 kap. 8 § FB.

Enda möjligheten för din son att bli adopterad av ditt ex utan att det rättsliga bandet samtidigt bryts till dig är om ni två är gifta enligt 4 kap. 3 och 8 §§ FB. Eftersom ni inte är gifta kan ditt ex, tyvärr, inte adoptera din son utan att ditt rättsliga band bryts till honom.

Vänliga hälsningar,

Hanna RappmannRådgivare