FrågaFAMILJERÄTTAdoption26/09/2014

Adoption av myndig person

Vid myndig persons adoption, om vi inte kan ange biologiska förälderns adress (mamman lider av svår psykiatrisk sjukdom och bor utomlands på okänd adress) (Pappan har alltid varit okänd) vad gör tingsrätten då med vår ansökan?
Ansökan gäller barn som nu är 23 år och de är vårdnadsöverflyttade till oss vid 13 års ålder (de är familjehemsplacerade hos oss sedan de var nyfödda och växt upp hos oss.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Vid adoption av myndig person krävs inte att de biologiska föräldrarna samtycker till adoptionen, men tingsrätten är skyldig att ta kontakt med dem och få deras åsikt. I ert fall verkar det som att det kommer att bli omöjligt att kontakta dem, och du undrar då vad som händer med er adoptionsansökan.

Man kan få viss ledning genom att se vad som gäller för omyndig persons adoption, bestämmelser och regler för det finns i Föräldrabalken (FB) 4 kapitel. I 4 kap. 4 a § står i första stycket att den som inte fyllt 18 år inte får adopteras utan föräldrarnas samtycke, men i andra stycket står "Samtycke enligt första stycket behövs inte av den som lider av en allvarlig psykisk störning, är utan del i vårdnaden eller befinner sig på okänd ort. Är detta fallet i fråga om var och en av dem som enligt första stycket skall samtycka till adoptionen, skall i stället samtycke inhämtas från särskilt förordnad vårdnadshavare för barnet."

Inte ens när det gäller adoption av omyndig behövs alltså inhämtas samtycke om föräldern bor på okänd ort eller lider av allvarlig psykisk störning. I ert fall när det handlar om en adoption vuxna, myndiga barn så är de biologiska föräldrarnas samtycke inte ett krav för adoptionen, de kan inte motsätta sig eller hindra den, utan de biologiska föräldrarna mer informeras om adoptionen.

Så er ansökan kommer inte att påverkas för att ni under de omständigheter som du beskriver inte kan uppge namn, adress och telefonnummer till de biologiska föräldrarna. I er ansökan får ni helt enkelt ange det ni vet om de biologiska föräldrarnas namn och adress, och förklara varför ni inte har t ex adress.

Lycka till och grattis till adoptionen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare