FrågaFAMILJERÄTTAdoption08/05/2017

Adoption av en myndig styvdotter

Hej. Jag skulle vilja adoptera min vuxna styvdotter. Hon är 21 år nu. Jag har varit gift med hennes mamma, men vi är nu skilda. Min styvdotter kom till Sverige, tillsammans med sin mamma, när hon var sju år. Dom är nu båda svenska medborgare. När dom kom till Sverige gjordes en utredning av sociala myndigheter för att fastställa vem som var den biologiske fadern. Enligt den utredningen gick det inte att fastställa vem som är den biologiske fadern. Min styvdotter har alltså bara en registrerad förälder, sin mamma, enligt svenska myndigheter.

Kan jag adoptera min styvdotter utan att hennes mamma upphör att vara förälder? Tänker att den möjligheten kanske finns, eftersom det inte finns någon registrerad fader sedan tidigare.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Reglerna gällande adoption hittar du i 4 kap. Föräldrarbalken (1949:381) (FB).

Att du adopterar din vuxna styvdotter ändrar inte hennes förhållande till hennes moder. Hennes moder fortsätter att vara hennes förälder och du blir då i och med adoptionen hennes andra förälder.

För att adoptera henne bör du vända dig till den tingsrätt där du har hemvist och ansöka om en adoption. Ansökan sker skriftligen, bådas namn och personnummer ska finnas med, det ska anges ett motiv för adoptionen( det ska EJ vara ekonomiskt) och slutligen krävs bådas underskrift. Du kan exempelvis ange att du varit med henne sedan hon var sju år och uppfostrar henne som motiv.

Tingsrätten brukar vilja ha moderns åsikt till adoptionen men eftersom styvdottern är myndig kan hon inte hindra att du adopterar henne så länge du och din styvdotter är eniga.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare