FrågaFAMILJERÄTTAdoption31/12/2022

Adoption av biologiskt vuxet barn i arvssyfte

Hej. Jag blev bort adopterad när jag var 6 år, var fosterbarn från 6 månaders ålder tills adoptionen gick igenom. Mina adoptivföräldrar dog för 37 år sedan. För 14 år sedan träffade jag min biologiska far. Vi träffas regelbundet och har rest mycket tillsammans. Han har en till son som han aldrig träffat. Han har skrivit ett testamente där han ger 25 % till två brorsdöttrar att dela på och 25 % till mig. 50 % går till hans andra son. Nu undrar han om han kan adoptera tillbaka mig så att jag får hälften av det som är det som bröstarvingar har rätt till och även testamentera 25% av den andra halvan av arvet till mig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar bestämmelserna i Föräldrabalken (FB).

Det finns möjlighet för en vuxen person att adoptera en annan vuxen person. Det krävs dock att det finns särskild anledning med hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökanden och den som sökanden vill adoptera samt om adoptionen är i övrigt lämplig (4 kap. 4 § första stycket FB). Det som ska beaktas vid bedömning om särskild anledning föreligger är om sökanden har uppfostrat den personen som adoptionen avser eller om adoptionen är till syfte för att bekräfta en relation som motsvarar den mellan ett barn och förälder (4 kap. 4 § andra stycket FB). Om den som ska adopteras är över 12 år krävs det dennes samtycke ( 4 kap. 7 FB).

En ansökan görs av sökanden och ska skickas till tingsrätten på den ort där personen, som adoptionen avser, har sin hemvist. Ansökan görs istället till Stockholms tingsrätt om det inte finns behörig domstol (4 kap. 11-12 §§ FB).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är mer än välkommen att återkomma med fler funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Nina MaiRådgivare