FrågaFAMILJERÄTTAdoption16/02/2019

Adoption av 13-åring

Mitt barn är 13 år och vill bli adopterad av sin styvfar som har funnits i mitt barns liv i 7 år. Vi är gifta. Mitt barn har inte träffat eller pratat med sin biologiska pappa på 4 år eftersom barnet inte vill och har vägrat. Min make älskar mitt barn som sitt eget och barnet ser honom som sin pappa. Vi har också gemensamma barn och vid eventuellt dödsfall så vill vi att alla barnen delar lika på det som efterlämnas. Kan man vänta tills barnet blir 18 och bestämmer själv eller är det bättre att försöka nu? Biologiska pappan kommer att säga nej om han blir tillfrågad.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Det finns flera förutsättningar som måste vara uppfyllda för att adoptionen i ert fall ska vara möjlig.

1. En grundläggande förutsättningar är att en adoption ska vara för barnets bästa och det ska framstå som lämpligt efter beaktande av samtliga omständigheter (4 kap. 1, 2 §§ föräldrabalk)

2. Ert barn måste samtycka till eftersom vederbörande är över 12 år (4 kap. 7 § föräldrabalk)

3. Man får adoptera sin makes/sambos barn (4 kap. 6 § föräldrabalk)

Hittills verkar alla förutsättningar vara uppfyllda, men:

4. Det kan behövas samtycke från den biologiska föräldern. I din fråga framgår inte huruvida barnets biologiska far är vårdnadshavare eller inte. Om denne inte är det krävs inte samtycke. Annars krävs samtycke om inte den biologiske fadern vistas på okänd ort eller pga psykisk sjukdom eller liknande är oförmögen att samtycka (4 kap. 8 § föräldrabalk). Observera att detta inte hänför sig till huruvida fadern är lämplig som förälder eller inte utan om denne kan samtycka eller inte.

Om den biologiske fadern är vårdnadshavare anser jag att det blir svårt att få till en adoption. Det du bör göra isåfall är att ansöka om ensam vårdnad som ett första steg (6 kap. 5 § föräldrabalk)

Lawline RådgivareRådgivare