FrågaFAMILJERÄTTAdoption12/07/2014

Adoption arv

Hej

Jag och min fru är gifta, vi har ett gemensamt barn och hon har ett vuxet barn från tidigare äktenskap. Jag vill adoptera detta barn. Min fråga: Efter att adoptionen godkänts av tingsrätten likställs då dessa två barn då arvsrättsligt alltså upphör det adopterade barnet att vara särkullbarn?

Lawline svarar

Tack för din fråga!

Det stämmer. Det adopterade barnet kommer få samma rättigheter som ditt biologiska barn.

- See more at: http://www.domstol.se/familj/adoptera/#sthash.23YC7ilr.dpuf

Bästa hälsningar

Isabella WidjestrandRådgivare