Adopterat barns arvsrätt gentemot hens biologiska föräldrar

Om jag adopterar min vuxne före detta styvson, vars biologiska mor lever, har han då arvsrätt efter sin biologiska far, min f d man? MVH f d styvmor

Lawline svarar

Hej! Tack för att du kommer till Lawline med din fråga!

Lagrum:

Din fråga gäller arvsrätt samt adoption. Detta regleras i Ärvdabalken (1958:637) (ÄB) och Föräldrabalken (1949:381) (FB).

Barns arvsrätt när biologisk förälder går bort:

När någon går bort och det inte finns ett testamente ska den legala arvsordningen följas. Först i tur är personens avkomlingar (alltså barn) (se 2:1 ÄB). Dessa kallas arvlåtarens bröstarvingar. Fråga blir då hur den adopterade personen ska ses när en adoption har skett.

Rättsverkningar av adoption:

Den som har adopterats ska anses som adoptivförälderns barn och inte som barn till sina tidigare föräldrar (se 4:21 FB). Den adopterade personen förlorar då arvsrätten till sina biologiska föräldrar och ska istället ärva föräldern/föräldrarna som adopterat hen.

Om det är så att en make adopterar den andra makens biologiska barn ska det adopterade barnet anses vara makarnas gemensamma barn.

Slutsats:

Eftersom du inte är gift med någon av personen i frågans biologiska föräldrar blir konsekvensen av en framtida adoption att din före detta styvson bara kommer anses vara ditt barn, och inte ha någon legal arvsrätt till hans biologiska far / din före detta man.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga! Har du flera frågor är du mer än välkommen att vända dig till Lawline igen! Vill du få svar snabbare kan du ställa en expressfråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare