FrågaFAMILJERÄTTAdoption15/06/2016

Adopteras i vuxen ålder av kompisens mamma

Hej, jag är en vuxen kvinna på 34 år som skulle vilja bli adopterad av min bästa kompis mamma. Hon har inte uppfostrat mig. Men funnits i mitt liv i mer än tio år. Mina biologiska föräldrar vill inte veta av mig och mina barn alls. Jag har inte pratat med dem på 2,5 år och kommer aldrig att göra detta heller. När min biologiska pappa förra veckan var nära att dö (fick reda på detta av mitt ena syskon) så fick jag reda på genom min äldsta bror att enligt min biologiska mamma har jag inga rättigheter att veta något om henne eller min pappa längre. Min bästa kompis mamma är som en mamma för mig och en mormor för mina två barn. Inga pengar är inblandade i denna önskan om adoption. Min biologiska mamma har misshandlat mig både fysiskt och psykiskt hela mitt liv. Kommer mina biologiska syskon inte vara mina syskon mer? Måste någon av mina biologiska föräldrar skriva på att de godkänner adoptionen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom du är över 18 år behövs inte dina biologiska föräldrars samtycke för att kunna genomföra adoptionen, enligt 4 kap. 5a § föräldrabalken. Om ni vill genomföra adoptionen ska tingsrätten på den ort där din bästa kompis mamma bor pröva om adoptionen är lämplig. Tingsrätten får lämna tillstånd till adoptionen om adoptionen är till fördel för dig och din bästa kompis mamma har uppfostrat dig, eller det annars med hänsyn till det personliga förhållandet mellan dig och henne finns särskild anledning till adoptionen. Detta regleras i 4 kap. 6 § föräldrabalken och särskild anledning till adoptionen kan till exempel finnas om ditt förhållande till din bästa kompis mamma kan ses som ett förälder-barn-förhållande.

Juridiskt kommer din bästa kompis mammas släktingar ses som dina släktingar. Din kompis kommer alltså att ses som ditt syskon, men dina biologiska syskon kommer inte längre att göra det. Detta kan få betydelse till exempel när det gäller arv.

En annan sak som kan vara bra att veta är att om din bästa kompis mamma är gift får hon endast lov att adoptera tillsammans med sin make, enligt 4 kap. 3 § föräldrabalken.

Hoppas mitt svar är till hjälp för er.

Med vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare