FrågaFAMILJERÄTTAdoption29/09/2014

Adoptera styvbarn

Hej, jag är gift med en kvinna som har en dotter på 16år. Hennes pappa dog för 4år sedan ,nu undrar jag om jag kan adoptera henne.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det är möjligt att adoptera sin makes eller makas barn sedan ett tidigare äktenskap, om den andra biologiska föräldern ger sitt samtycke eller är avliden, se 4 kap. 5a § FB (föräldrabalken). När barnet är över 12 år måste även barnet ge samtycke till adoptionen, se 4 kap. 5 § FB. När man adopterar en makes eller makas barn räcker det med att man är över 18 år, till skillnad från när man adopterar tillsammans då man måste vara över 25 år, se 4 kap. 1 § FB.

En ansökan om en adoption skall lämnas in och behandlas av domstol. Man skall vända sig till den domstol där den blivande adoptanten har sin hemvist, alltså där du bor och är skriven, se 4 kap. 9 § FB.

Domstolen får ge sitt tillstånd endast om adoptionen är till fördel för barnet, dvs. bedömningen utgår från principen om barnets bästa. Dessutom krävs att den som vill adoptera har uppfostrat barnet eller vill uppfostra barnet, eller att det annars med hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökanden och barnet finns särskild anledning till adoptionen, se 4 kap. 6 § FB.

FB hittar du https://lagen.nu/1949:381.

Hoppas det var svar på din fråga och lycka till med adoptionen!

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare