FrågaFAMILJERÄTTAdoption26/10/2014

Adoptera sambos barn?

Hej. Jag (man) och min sambo (kvinna) väntar barn. Barnets biologiske far är min bror genom heminsemination. Vi har i ett avtal mellan oss kommit överens om att ansöka om närståendeadoption, att min bror ska skriva under faderskapsbekräftelsen och sedan avsäga sig faderskapet för att jag ska kunna adoptera barnet. Min fråga är om sambos kan adoptera eller om vi måste ingå partnerskap eller gifta oss? Kan ett heterosexuellt par ingå partnerskap?

Mvh Undrande

Lawline svarar

Hej!

För att få adoptera gemensamt krävs att parterna är gifta, 4:4 föräldrabalken. Du kan därför inte adoptera din sambos barn, utan ni måste gifta er för att förfarandet ska vara möjligt.

Registrerat partnerskap kan inte ingås längre, utan var ett alternativ till äktenskap för samkönade par innan även samkönade äktenskap tilläts. Ert enda alternativ är således att gifta er.

Föräldrabalken hittar du https://lagen.nu/1949:381#K4

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare