FrågaFAMILJERÄTTAdoption22/01/2016

Adoptera barn utan föräldrars samtycke

Hej! Har ett barn som är familjehemsplacerad hos oss, han kom till oss direkt från BB och är nu 6 år, har haft umgänge med mamman 2 gånger om året, pappan har inte visat intresse. Nu sedan 1 1/2 år tillbaka inget umgänge alls. Kan man adoptera honom utan föräldrarnas medgivande? Vi har även haft hans storasyster här som placerat, men hon är vuxen nu och utflyttad. Henne adopterade vi som 18-åring.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Huruvida ni kan adoptera pojken utan föräldrarnas medgivande beror på om ni har vårdnaden om honom eller inte. Huvudregeln är att den som inte har fyllt 18 år inte får adopteras utan förälders samtycke, 4 kap. 5 a § första stycket föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381#K4P5aS1).

Det här gäller dock inte om föräldrarna inte har del i vårdnaden om barnet, då kan en adoption ske utan föräldrarnas samtycke, se andra stycket i ovan nämnda paragraf. Sammantaget kan ni alltså adoptera pojken utan föräldrarnas samtycke om föräldrarna inte har vårdnaden om honom, annars krävs ett samtycke från föräldrarna.

Om föräldrarna saknar vårdnad om barnet har de ingen juridisk rätt att motsätta sig adoptionen, rätten skall dock undersöka vad föräldrarna tycker om adoptionen, 4 kap. 10 § tredje stycket föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381#K4P10S1).

Jag hoppas att svaret var tillfredsställande!

Vänligen,

Sarah SaajakariRådgivare