Vad ska man göra när man beställt från en hemsida och betalat utan att ha fått några varor?

Beställt ifrån en hemsida men inte fått någonting alls och dom svarar inte över huvud taget. Måste jag anmäla eller vad ska jag göra för att få mina pengar tillbaka? Beloppet var 2500kr

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med är det alltid bra att (precis som du gjort) försöka få svar från företaget i fråga. Kanske finns det en logisk förklaring på förseningen.

Är det så att företaget aldrig tänkt leverera varorna till dig utgör detta tillvägagångssätt ett klassiskt bedrägeri (9 kap 1 § Brottsbalken). Företaget har vilselett dig genom att få dig att tro att du, genom att betala pengar, ska få en viss vara. Kraven på vilseledande, disposition och förmögenhetsöverföring i paragrafen ovan är uppfyllda. Du hade ju naturligtvis aldrig betalat 2500 kr till företaget för ingenting.

Det som avgör om det är bedrägeri eller inte är huruvida företaget överhuvudtaget tänkt leverera några varor till dig eller ej. Är det så att företaget velat leverera, men inte kunnat (pga. av omständighet x) behöver det alltså inte nödvändigtvis vara tal om ett bedrägeri. Företaget i fråga bör ju dock tydligt kommunicera denna omständighet till och ge svar på varför varan/varorna dröjer.

Hör inte företaget av sig bör du göra en polisanmälan då du förmodligen blivit utsatt för ett bedrägeri. Hör företaget dock av sig och exempelvis meddelar att varan/varorna är försenade pga. omständighet x, skulle du kunna meddela företaget att du vill häva köpet pga. denna försening. Om du kan häva köpet eller ej beror då till stor del på hur pass lång försening det handlar om.

Hoppas du känner att du fått lite klarhet i din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare