FrågaEKONOMIÖvrigt19/05/2020

Accepterar banker borgensåtaganden?

Hej,

jag har en vän som funderar på att köpa en bostad och har frågat mig att eventuellt gå in som borgensman för lånet. Jag har förstått att det finns olika typer av åtagande och jag undrar vad som gäller, om det finns någon typ av borgensåtagande som i större utsträckning kan skydda mig som borgensman vid behov, t.ex. att man kan tidsbegränsa åtagandet och/eller att jag har juridisk rätt att tvinga till försäljning om personen i fråga inte skulle sköta betalningarna, rätt att kräva tillbaka ev pengar jag kan behöva betala tillbaka och så vidare?

Tack på förhand,

Lawline svarar

Hej! Först och främst, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Numera är det oerhört ovanligt att banker accepterar borgensåtagande. Istället används enbart ett system med medlåntagare. Att vara medlåntagare till ett lån innebär att banken kan kräva samtliga låntagare på ersättning. Detta åtagande kan endast upphöra genom att den ena låntagaren tar över hela lånet eller genom att lånet löses i sin helhet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare