FrågaAVTALSRÄTTAvtal15/03/2010

Bevis för att avtal kommit tillstånd

Jag har bollat ett avtalsförslag (pdf med rad för namnteckning) med en kund som svarade i mailet att vi är överens och projektet kan köra igång. Ingen av oss ställde vidare krav på att pappersavtalet skulle skrivas på. Vi utvecklade vår del av projektet och de var aktivt med i integrationstester. Nu säger de att de i sin tur fått avslag från sin kund och vill inte medge att vi har ett avtal. Räcker inte accept per mail i detta fall?

Lawline svarar

Hej, För att besvara din fråga tänker jag schematiskt gå igenom avtalsrättens grundprinciper, för vilka avtal det finns formkrav samt vad som kan krävas som bevis i en eventuell tvist. För att besvara frågorna används avtalslagen, se https://lagen.nu/1915:218. Grunden i avtalsrätt är att avtal skall hållas då de ingåtts (pacta sunt servanda). Dock förutsätter detta att ett giltigt avtal kommit till stånd. Ett avtal kommer till då ett anbud och en accept stämmer överens och således ger uttryck för ett gemensamt innehåll. Detta framgår av 1 kap 1 § avtalslagen. Samma paragraf ger även uttryck för löftesprincipen som säger att man är bunden av givet anbud och given accept. I paragrafens 3 st. sägs det även att om det är stadgat att det krävs formkrav för avtalet så ska det gälla men detta aktualiseras inte i ditt fall (om det ej rör fastighetsköp, jordbruksarrende). Således kan ett avtal ingås muntligen men som du mycket riktigt uppmärksammat så krävs det ju att man kan bevisa sin sak vid en eventuell tvist. Vad för typ av bevis som krävs är inget som är stadgat i lag men ett mail torde fungera utmärkt. Jag vill även bara uppmärksamma att man skulle kunna diskutera huruvida din kund inte skulle ha ansett sig bunden förrän han skrev på eftersom där var lämnat plats för underskrift. Dock hävdar jag att denna invändning inte skulle hålla eftersom kunden uttryckligen, i mailet, sagt att ni var överens och uppmanat dig att sätta igång med projektet samt att kunden aktivt deltagit i integrationstesterna. Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till! Med vänlig hälsning
Daniel Jessen-WinboRådgivare