FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll15/03/2010

Återbetalning av underhållsstöd

Min make har en skuld till försäkringskassan som gäller underhåll till sina 2 barns som han under en period inte kunnat betala fullt. I beräkningen av han återbetalnings-takt (månadsbelopp) vill de samräkna min inkomst. Jag har väl ingenting med min makes skulder att göra. Har Försäkringskassan rätt att göra så? Barnen är 16 och 18 och bor hos sin mamma.

Lawline svarar

Hej, När Försäkringskassan utbetalar underhållsstöd framgår av 24- 28a §§ lagen om underhållsstöd (UsL) beräkningsgrunderna vid återbetalningsskyldighet av den bidragsskyldige (dvs. din man). Storleken på detta belopp beräknas utifrån en procentsatts av din mans inkomst per år. Från din mans inkomst görs ett grundavdrag på 100 000 kr. Desto fler barn din man är underhållsskyldig desto mindre blir procentsatsen per barn. Din inkomst ligger alltså inte till grund för det belopp som din man skall betala pga. av att Försäkringskassan utbetalar underhållsstöd. Nu är det emellertid så att din man inte fullgjort sin återbetalningsskyldighet och därför har en skuld till Försäkringskassan. För att undvika att Försäkringskassan driver in skulden genom exempelvis utmätning har din man därför troligtvis begärt anstånd. I bedömningen av anstånd utgår Försäkringskassan enligt 32 § UsL från vad som behövs för din mans och er familjs uppehälle och vid beräkningen av detta belopp ingår därför även din inkomst. Denna ordning överensstämmer med reglerna i Äktenskapsbalken i vilken det framgår att vardera maka själv ansvarar för sina skulder, men att vardera maka ska bidra efter sin förmåga till det underhåll som behövs för att deras gemensamma och personliga behov skall tillgodoses. Indirekt kan alltså din mans skyldighet att betala sina skulder komma att påverka även din ekonomi trotts att du inte kan tvingas att betala hans skulder. Med vänliga hälsningar,
Elias HimselRådgivare