FrågaSKATTERÄTTÖvrigt12/03/2010

Skattemässig situation vid mottagen gåva

jag vill ge min mor ekonomuskt stöd var månad.vad innebär detta för henne skattemässigt?jag är utlandssvensk sen 12 år tillbaka och har hört att gåvoskatten avskaffats.

Lawline svarar

Hej! Sedan Januari 2005 är inte gåvor belagda med skatt. Detta medför att ingen skatt ska betalas direkt då gåvan traderas. Din mors skattemässiga position ändras dock på en punkt. Hon kommer i och med gåvan, att överta din skatterättsliga position. Lagrummet hittar du https://lagen.nu/1999:1229#K44P21S1. Det hänvisade lagrummet kallas för kontinuitetsprincipen och innebär att din mor inträder i din tidigare skattemässiga situation. Detta är viktigast att tänka på då gåvan är aktier eller fastigheter eftersom det vid eventuell försäljning av dessa är viktigt att räkna ut kapitalvinstskatten. Ger du din mor gåva i form av pengar kommer hon att inta din skattemässiga situation men eftersom det rör sig om skattade kontanter kommer hon inte påverkas något. Vänligen,
Anton StrandbergRådgivare