FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll11/03/2010

Underhållsbidrag från tidigare make

Jag och min f.d. man har två små barn (som vi kommer ha delad vårdnad om) och äger ett hus tillsammans. Vi har värderat huset och han ska köpa ut mig. Jag har förstått att jag har rätt till halva vinsten på huset, minus reavinstskatt och mäklararvode. Vi har inga direkta sparade pengar, så det som är värt något är huset. Men min fråga är: han tjänar mycket mer än mig och jag tycker att eftersom jag har svårt att klara mig (är just nu mammaledig och tjänar inte speciellt mycket på mitt jobb heller) med två små barn, så vill jag ha mer än det. Går det att hävda att jag borde ha rätt till mer, eftersom han försätter mig i den sits han gör? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! Du kan dessvärre inte med framgång begära att han skall erlägga mer för din del av huset med stöd av det du angivit. Det du kan göra är att hos tingsrätten tillhörande den ort där du eller din f.d. man har sitt hemvist, väcka talan om förordnande om underhållsbidrag, se. äktenskapsbalken 14 kap. 3, 7 och 15 § § (https://lagen.nu/1987:230). För att du skall nå framgång med denna talan krävs enligt 6 kap. 7 § 2 st. att du behöver bidrag till ditt underhåll under en övergångstid efter vad som är skäligt med hänsyn till din f.d. mans betalningsförmåga och övriga omständigheter. Till övriga omständigheter brukar räknas att den som begär underhåll behöver detta för att kunna skaffa sig utbildning för att erhålla ett arbete etc. Med beaktande av att du de facto har ett jobb, om än lågavlönat, ser jag dessvärre dina chanser till framgång med denna talan som tämligen små. Om det skulle föreligga några ytterligare omständigheter som talar för din sak som du själv känner till kan dock chanserna till framgång naturligtvis påverkas i, för dig, positiv riktning. Med vänliga hälsningar Jimmy Schiöld
Jimmy SchiöldRådgivare