FrågaAVTALSRÄTTAvtal09/03/2010

Konsultavtal och "framtida" anställningsavtal

Hej, 1a. Om ett avtal skrivs mellan en konsult (enskild firma) och ett företag utan att det specificeras något slutdatum för hur länge avtalet ska gälla vad är det som gäller? Tillsvidare? 1b. Hur kan avtalet avbrytas? 1c. Måste båda parterna godkänna ett avslut för samarbetet? 1d. Är det ett giltigt avtal över huvud taget utan datum? 2. Går det att skriva på ett anställningsavtal i förtid, det vill säga att specificera att man börjar arbetet låt säga 3 månader efter att avtalet påskrivs av båda parter?

Lawline svarar

Hej! Det finns (till skillnad från vad som gäller vid anställningsavtal) ingen specifik lagstiftning som reglerar konsultavtal. Det finns visserligen en gammalmodig reglering i handelsbalken som är tillämplig på personliga konsultuppdrag men idag drar man snarare analogier från företrädesvis köplagen samt hämtar vägledning i rättspraxis för att avgöra vad som skall gälla för dessa avtal. Ett konsultavtal kan avse en enstaka avgränsad handling eller ha karaktären av ett mera varaktigt avtalsförhållande. Vid de varaktiga avtalen krävs normalt en reglering av hur lång tid uppdraget skall gälla. Har inget slutdatum eller viss tid för uppdraget avtalats mellan parterna och framgår det inte heller på annat sätt hur länge uppdraget skall vara, exempelvis att det varar till visst arbete har slutförts, anses i regel avtalsförhållandet löpa ”tills vidare”. Ett sådant konsultavtal, som således inte är tidsbegränsat, kräver uppsägning av endera parten för att upphöra. Avtalet kan emellertid även komma att avbrytas vid endera parts kontraktsbrott. Från konsultens sida kan tänkas att ett sådant kontraktsbrott består av dröjsmål eller fel i utförandet av uppdraget. Fån uppdragsgivarens sida torde utebliven ersättning för konsulttjänsterna vara den primära formen av kontraktsbrott. Alla typer av kontraktsbrott måste i regel vara väsentliga för att avbrytande av avtalet skall kunna ske. Om båda parter är överens om att avsluta samarbetet råder naturligtvis full frihet att avbryta avtalet. Skulle endast en av parterna vara för ett avslut blir det närmast fråga om en tolkning av avtalet för att se om parterna uttryckligen eller underförstått avsett att möjliggöra för endera av dem, även ensidigt, att kunna avsluta. Om inte en sådan avsikt kan tolkas fram torde part vara bunden om inte den andre godkänner avslut eller om kontraktsbrott föreligger enligt ovan. Ett konsultavtal är således giltigt även utan slutdatum, men som Du säkert förstår enligt det ovan anförda är det synnerligen lämpligt att i avtalet närmare precisera antingen viss tid eller visst projekt för avtalet. Vad slutligen gäller Din fråga om anställningsavtal är det fullt möjligt, och tämligen vanligt, att ange starten för anställningen till ett visst datum längre fram. Ibland kan ett anställningsavtal ange "tillträde snarast" men regelmässigt sätts ett bestämt datum för tillträde. Hoppas att Du genom detta har fått svar på Dina frågor! Med vänlig hälsning,
Sofie BjärtunRådgivare