Försäkringsbedrägeri

Är det försäkringsberdägeri om man anmält att man vill ha ersättning för en sak på 1200 fast den kostat 600kr. Och man INNAN beslut från bolaget ringt och sagt att man vill dra tillbaka sin ansökan.

Lawline svarar

Hej, Att lura till sig pengar av ett försäkringsbolag genom att uppge felaktiga uppgifter kan vara bedrägeri enligt Brottsbalken 9 kapitlet, 1 §. Det är också brottsligt att försöka göra detta, även om brottet inte fullbordas, enligt Brottsbalken 9 kapitlet, 11 § samt 23 kapitlet, 1 §. Eftersom du frivilligt har tagit tillbaka den falska uppgiften om föremålets värde innan beslut om utbetalning från försäkringsbolaget har fattats, bör det dock inte ha funnits någon verklig risk för att pengarna skulle betalas ut till dig och därmed har du själv bidragit till att avbryta det brottsliga försöket. Därför bör du inte kunna straffas för detta. Brottsbalken hittar du på https://lagen.nu/1962:700#A2. Med vänlig hälsning,
Linn Ahlvik BörjessonRådgivare