FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder07/03/2010

Gallring i belastningsregistret

Jag skulle vilja veta hur länge grovt vållande till annans död ligger kvar i belastningsregistret. Samt om det är datumet för domen eller datumet för händelsen som är aktuell.

Lawline svarar

Hej, Regler kring gallring av uppgifter i belastningsregistret finns i Lag (1998:620) om belastningsregister (se https://lagen.nu/1998:620). Enligt 17 § 1 p. gallras fängelsestraff 10 år efter frigivningen. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare