Möjlighet för ideell förening att neka medlemmarna insyn i stadgarna

1) Kan styrelsen vägra medlemar (i en ideell förening) att få ta del av (de nya) stadgarna? 2) Kan föreningen vägra lämna ut stadgarna till en utomstående? Om inte, vilket lagrum finns det för att tvinga styrelsen att utlämna stadgarna, i den ideella föreningen?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Till skillnad från de andra associationerna regleras inte de ideella föreningarna av någon särskild lag. Det är istället föreningens stadgar och i viss mån även praxis som anger hur föreningen skall skötas. Ibland kan ledning i hur vissa frågor bör regleras hämtas från lagen om ekonomiska föreningar (FL). Det faktum att det saknas lagstiftning på området innebär att det i stor utsträckning är helt upp till den ideella föreningen hur den sköter sin förening. Det torde därför vara möjligt för en förening att neka sina medlemmar tillgång till de nya stadgarna. Detta kan tyckas underligt, men det kan nog antas att området är ganska självreglerande. En förening som, trots önskemål om detta, inte låter sina medlemmar ta del av stadgarna torde ha svårt att behålla sina medlemmar. Detsamma gäller för möjligheten att neka utomstående att ta del av stadgarna. Vissa föreningar är bokföringspliktiga, och dessa torde inte kunna neka exempelvis en myndighet insyn i stadgarna om det finns behov av detta. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare