FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder06/03/2010

Påföljd och möjlighet till strafföreläggande vid stöld i butik

Hej.Jag är tidigare ostraffad, har aldrig gjort något olagligt, men gjorde en dumhet: stal kläder för 2350 kronor på coop forum. Erkände direkt på plats. Jag har varit deprimerad en längre tid. Är ensamstående med tre barn. har fast jobb sedan 23 år är 47 år och helt förtvivlad över att jag gjorde en sådan dumhet. Har aldrig gjort något liknande förut. Hur stor är möjligheten att få villkorlig dom eller kanske ett strafföreläggande? Mvh

Lawline svarar

Hej. Det du har gjort kan antingen vara stöld (8:1 Brottsbalken) eller försök till stöld. Detta beror framförallt på om du greps innan eller efter att du passerade dörren/kassaspärren. Jag kommer att besvara din fråga som om det gäller en fullbordad stöld. Straffvärdet för stöld kan variera mellan 14 dagars och två års fängelse. Hur högt straffvärde en enskild stöld har bedöms från fall till fall och beror bland annat på hur stölden gått till, vad som stulits osv. Jag kan inte säga exakt vilket straffvärde din stöld har, men en enstaka stöld i en butik som inte avser något väldigt värdefullt ligger i den nedre delen av straffskalan. Att straffet för stöld är fängelse betyder inte att alla som döms för stöld behöver avtjäna ett fängelsestraff. Vid svenska domstolar finns en presumtion (utgångspunkt) att inte döma till fängelse utan välja en annan påföljd istället (oftast villkorlig dom). Utgångspunkten att inte döma till fängelse bryts om den som åtalas tidigare gjort sig skyldig till brott, om brottet är ett ”artbrott” eller om straffvärdet är 12 månaders fängelse eller mer (30:4 BrB). ”Artbrott” är särskilt samhällsfarliga brott som rattfylleri och våld mot tjänsteman, däremot inte stöld. Eftersom du inte begått brott tidigare, stöld inte är ett artbrott och den stöld du gjort dig skyldig till med stor säkerhet har ett straffvärde på mindre än 12 månader, är alltså utgångspunkten att du inte skall dömas till fängelse. En annan omständighet som kan tala emot fängelse är också om det saknas anledning att anta att du kommer att återfalla i brott (30:7 BrB). Eftersom du har arbete och barn och verkar leva ett stabilt liv i övrigt, bör risken att du återfaller i brott bedömas som liten. Det mest troliga är att du döms till villkorlig dom och dagsböter. Villkorlig dom innebär att du får en prövotid på två år under vilken du skall visa att du lever skötsamt (27:3-4 BrB). Om det du gjort inte är en fullbordad stöld utan bara ett försök, förändras inte särskilt mycket. Stöldförsök är också brottsligt (8:12 BrB), och kan som mest ge samma straff som en fullbordad stöld (23:1 BrB). Du frågar också om strafföreläggande. Strafföreläggande innebär att åklagaren utfärdar ett straff (i ditt fall villkorlig dom och böter) direkt istället för att väcka åtal och gå till rättegång (48:2 Rättegångsbalken). Förutsättningen för att detta skall kunna ske är att du erkänner brottet och att det är uppenbart att du inte skulle dömas till fängelsestraff om rättegång hölls (48:4 2st. RB). Strafföreläggande är ganska vanligt vid snatterier eller enstaka stölder i butik. Jag skall dock påpeka att det är åklagaren som bedömer om strafföreläggande är lämpligt i just ditt fall. Du kan inte kräva att få ett strafföreläggande, utan vad du kan göra är just att erkänna direkt så som du gjort och att acceptera strafföreläggandet om ett sådant utfärdas. Brottsbalken och Rättegångsbalken hittar du här: http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19620700.htm http://www.notisum.se/RNP/SLS/LAG/19420740.htm Hör gärna av dig om det är något mer du undrar. Vänligen, Georg Dellborg
Georg DellborgRådgivare